Η αύξηση των ορίων απευθείας αναθέσεων μπορεί να προκαλεί ικανοποίηση στις αιρετές διοικήσεις της Αυτοδιοίκησης, όμως οι περιορισμένες δικλείδες ασφαλείας σε συνδυασμό με την έλλειψη προληπτικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο εγείρουν προβληματισμό για επιστροφή στις εποχές που η Δημόσια Διοίκηση αφήσει στο παρελθόν.
Εξάλλου, η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ) είχε εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις επί του σχετικού νομοσχεδίου του υπουργείου Ανάπτυξης, το οποίο ψηφίστηκε το βράδυ της Πέμπτης. Συγκεκριμένα, η ΕΑΑΔΗΣΥ είχε προειδοποιήσει έγκαιρα για τον κίνδυνο καταχρηστικής εφαρμογής των απευθείας αναθέσεων, καθώς η αναθέτουσα αρχή μπορεί να παίρνει απόφαση χωρίς την γνωμοδότηση συλλογικού οργάνου, όπως επίσης είναι περιορισμένες οι δικλείδες ασφαλείας για την προστασία της ίδιας της αναθέτουσας αρχής (Δείτε περισσότερα ΕΔΩ).
Τσουνάμι απευθείας αναθέσεων με ΠΝΠ
Κατά τη συζήτηση στη Βουλή, ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας έκανε όλες τις ανωτέρω επισημάνσεις καταγγέλλοντας την κυβέρνηση Μητσοτάκη για την μεθόδευση της κατά την διάρκεια του πρώτου γενικού εγκλεισμού να διαμορφώσει μέσω των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου ένα εξαιρετικά ελαστικό θεσμικό πλαίσιο για τις απευθείας αναθέσεις. Ο Αλ. Τσίπρας απευθυνόμενος, μάλιστα, στα κυβερνητικά έδρανα είπε: «Μέσα από πράξεις νομοθετικού περιεχομένου δώσατε τη δυνατότητα για σύναψη δημοσίων συμβάσεων κάθε είδους, κατά παρέκκλιση πάγιων διατάξεων. Χωρίς υπερβολή, σε όλο το φάσμα της Δημόσιας Διοίκησης επικρατεί ένα τσουνάμι απευθείας αναθέσεων ή προσχηματικών διαδικασιών, χωρίς τήρηση στοιχειωδών κανόνων διαφάνειας και αντικειμενικότητας».
Προειδοποίηση από την ΕΑΑΔΗΣΥ
Να σημειωθεί ότι κατά την διάρκεια του πρώτου γενικού εγκλεισμού κι ενώ η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιδιδόταν σε ένα ράλι έκδοσης Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου τροποποιώντας το θεσμικό πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων, η ΕΑΑΔΗΣΥ κατ’ εντολή της Κομισιόν είχε εκδώσει κατευθυντήρια εγκύκλιο προς όλους τους φορείς της γενικής κυβέρνησης και τους ΟΤΑ όπου ενημέρωσε ότι οι απευθείας αναθέσεις επιτρέπονται αποκλειστικά και μόνον για δαπάνες που σχετίζονται με τον κορωνοΐο και την προστασία της δημόσιας υγείας (Δείτε περισσότερα ΕΔΩ).
Το «δώρο»… των απευθείας αναθέσεων
Όμως, τώρα, με την ελαστικοποίηση των όρων για τις απευθείας αναθέσεις ελλείψει προληπτικού ελέγχου, τα δεδομένα αλλάζουν. Αυτό ακριβώς ανέδειξε από το βήμα της Βουλής, ο τέως υπουργός Υποδομών και ένας από τους βασικούς συντάκτες του προηγούμενου νόμου των δημοσίων συμβάσεων (Ν. 4412/2016), Χρήστος Σπίρτζης ιδίως στο σκέλος της διευκόλυνσης των δημάρχων σε σχέση με τις απευθείας αναθέσεις. «Η αλήθεια είναι ότι επειδή δεν δίνετε λεφτά στην τοπική αυτοδιοίκηση, δίνετε στους δεξιούς δημάρχους για να μη γκρινιάζουν το ‘δώρο’ να κάνουν απευθείας αναθέσεις όπου θέλουν», τόνισε ο Χρ. Σπίρτζης απευθυνόμενος στον υπουργό Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη και στους κυβερνητικούς βουλευτές.
Χωρίς ανάρτηση στο ΚΗΜΔΗΣ
Ο Χρ. Σπίρτζης χαρακτήρισε, μάλιστα, «σκανδαλώδη» την διάταξη για την κατάργηση του ηλεκτρονικού συστήματος των απευθείας αναθέσεων. «Αυτό δεν διασφαλίζει τον πολιτικό κόσμο της χώρας ούτε τον κόσμο της τοπικής αυτοδιοίκησης. Τα έχουμε ζήσει και εσείς περισσότερο!», αναφώνησε ο Χρ. Σπίρτζης και διερωτήθηκε απευθυνόμενος στα κυβερνητικά έδρανα: «Γιατί το κάνετε αυτό;».
Υπενθύμισε, μάλιστα, ότι με βάση τα στοιχεία του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου των Δημόσιων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ), για το 2019 η αξία των συμβάσεων από 20.000 έως 60.000 ευρώ ανήλθε στα 361.471.079 ευρώ! Ο ίδιος εκτίμησε ότι με την αύξηση των ορίων από τις 20.000 στις 30.000 ευρώ για προμήθειες και στα 60.000 ευρώ για τις συμβάσεις έργου και υπηρεσιών, το ποσόν αυτό θα εκτοξευτεί στα 500 εκατ. ευρώ!
Αδιαφάνεια και μικροδιαπλοκή
«Πρόκειται για έναν νομό της αναζωογόνησης της μικροδιαπλοκής στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης», υπογράμμισε ο εισηγητής εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ και αναπληρωτής Τομεάρχης Ανάπτυξης, Χάρης Μαμουλάκης. Εξήγησε, μεταξύ άλλων, ότι προκύπτει ζήτημα αδιαφάνειας από την κυβερνητική επιλογή για αύξηση του ορίου από τα 1.000 στα 2.500 ευρώ της δημοσίευσης αναθέσεων στο ΚΗΜΔΗΣ. «Κανείς δεν καταλαβαίνει πρέπει να αποκρύπτονται αυτές οι περιπτώσεις συμβάσεων», υπογράμμισε ο Χ. Μαμουλάκης προσθέτοντας: «Κανείς δεν αντιλαμβάνεται γιατί περιορίζεται η διαφάνεια σε ένα τέτοιο ζήτημα και με αυτόν τον τρόπο δεν μπορεί να βεβαιωθεί η οποιαδήποτε κατάτμηση σε όποιο έργο, πράγμα που ήταν κεκτημένο και είχε κατοχυρωθεί με το Ν. 4412/2016».
Discussion about this post