Στην κρίση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) βρίσκεται ο νόμος Θεοδωρικάκου για την ενισχυμένη εκπροσώπηση των αιρετών στα όργανα των ΟΤΑ, καθώς χθες πραγματοποιήθηκε η συζήτηση ενώπιον του Γ Τμήματος επί της προσφυγής, που κατέθεσαν τα μελή της δημοτικής παράταξης στην Βέροια «Προτεραιότητα στον Πολίτη». Ζητούν εφαρμογή της αναλογικότητας στην εκπροσώπηση των εκλεγμένων της μειοψηφίας στην Οικονομική Επιτροπή, την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και διοικητικά συμβούλια των νομικών εκπροσώπων των Δήμων με βάση το ισχύον εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής. Η απόφαση αναμένεται εντός των επόμενων μηνών.
Ουσιαστικά, οι προσφεύγοντες κ.κ. Αντώνης Μαρκούλης και Κωνσταντίνος Τροχόπουλος ζητούν από το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο να εξετάσει τη νομιμότητα ως προς την αναλογικότητα εκπροσώπησης των αιρετών με βάση το ισχύον εκλογικό σύστημα, που είναι με βάση τον «Κλεισθένη» η απλή αναλογική, η οποία ψηφίστηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και με βάση αυτό αναδείχθηκαν το 2019 οι αιρετοί σε Δήμους και Περιφέρειες.
Οι προσφεύγοντες είχαν καταθέσει αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ την 13η Νοεμβρίου 2019 και υποστηρίζουν ότι το άρθρο 2 του Ν. 4623/2019 «ανατρέπει το εκλογικό αποτέλεσμα της 26ης Μαΐου 2019, καθώς ορίζεται ότι η πλειοψηφία των μελών των Επιτροπών και των Διοικητικών Συμβουλίων (ΔΣ) των νομικών προσώπων των Δήμων πρέπει υποχρεωτικά να προέρχεται από την παράταξη του Δημάρχου».
Οι προσφεύγοντες υποστηρίζουν, μάλιστα, ότι «με αυτόν τον τρόπο αλλοιώνεται η βούληση του εκλογικού σώματος, εφ’ όσον αυτή δεν εκφράζεται στη σύνθεση των Επιτροπών και των Διοικητικών Συμβουλίων των νομικών προσώπων των ΟΤΑ». Με αυτό το σκεπτικό εξηγούν ότι με την εν λόγω ρύθμιση «δημιουργούνται δύο ‘ταχύτητες’ εκπροσώπησης του εκλογικού σώματος: η απλή αναλογική εκπροσώπηση στα δημοτικά συμβούλια και η ενισχυμένη αναλογική (υπέρ της παράταξης του Δημάρχου) εκπροσώπηση στις Επιτροπές και τα Διοικητικά Συμβούλια».
Αναπτύσσοντας το νομικό σκεπτικό τους οι προσφεύγοντες υπογραμμίζουν ότι: «Εξαιτίας της αναντιστοιχίας στον βαθμό εκπροσώπησης -σε συνδυασμό με την παράγωγη δημοκρατική νομιμοποίηση των Επιτροπών και των Διοικητικών Συμβουλίων των Νομικών Προσώπων των ΟΤΑ- και της νομοθετικής αλλοίωσης του αποτελέσματος των εκλογών μετά τη διεξαγωγή αυτών και προτού καν συγκροτηθούν τα όργανα των Δήμων, οι επίμαχες διατάξεις του Ν. 4623/2019 αντίκεινται στις διατάξεις και στις αρχές των άρθρων 4 παρ. 1, 5 παρ. 1, 25, 51 παρ. 3, 52 και 102 παρ. 2 του Συντάγματος, στο άρθρο 3 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) καθώς και στο άρθρο 3 του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας (ο οποίος έχει υπερνομοθετική ισχύ – άρθρο 28 του Συντάγματος)».
Να σημειωθεί, πάντως, ότι από την θέσπιση του Ν. 4623/2019 που ενίσχυε υπέρμετρα την εκπροσώπηση της πρώτης παράταξης στα εκτελεστικά όργανα του Δήμου (Οικονομική Επιτροπή και Επιτροπή Ποιότητας Ζωής),η απλή αναλογική έχει πλήρως καταστρατηγηθεί. Κάνοντας χρήση των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου λόγω της πανδημίας του κορωνοΐου, ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος έδωσε υπερεξουσίες στην Οικονομική Επιτροπή, όπου τεχνηέντως μεθόδευσε την πλειοψηφία να κατέχει η διοικούσα παράταξη, παρακάμπτοντας πλήρως το δημοτικό συμβούλιο. Παράλληλα, προωθεί την περαιτέρω ενίσχυση των αποφασιστικών αρμοδιοτήτων της Οικονομικής Επιτροπής, ορίζοντας ότι μπορεί να «ασκεί καθήκοντα αναθέτουσας αρχής για τις συμβάσεις έργου, μελετών, υπηρεσιών και προμηθειών ανεξαρτήτως προϋπολογισμού, πλην των περιπτώσεων που υπάγονται στην αρμοδιότητα του δημάρχου/περιφερειάρχη για την απευθείας ανάθεση».
Δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας “Η ΑΥΓΗ”
Discussion about this post