Μπορεί οι μέρες του σφοδρού ψύχους με την κακοκαιρία «Ελπίδα» να πέρασε και εκείνες τις ημέρες να έκανε την εμφάνισή της η πλήρης ένδεια ετοιμότητας του κρατικού μηχανισμού, αλλά αυτό αποκαλύπτεται αυτές τις μέρες και μέσω της νομοθετικής διαδικασίας με την κυβέρνηση Μητσοτάκη να τρέχει να μπαλώσει τα κενά της Πολιτικής Προστασίας.
Πριν από δυο χρόνια, η κυβέρνηση Μητσοτάκη η οποία θέσπισε το καθ’ όλα ετοιμοπόλεμο «επιτελικό κράτος», εισήγαγε στη νομοθεσία τον όρο του «επαπειλούμενου κινδύνου» και «της προειδοποίησης για εκδήλωση αυξημένης διακινδύνευσης συμβάντων φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών». Επρόκειτο για έναν όρο, που ήταν αναγκαίος να εισαχθεί στην ελληνική νομοθεσία (άρθρο 26 του Ν. 4662/2020), λόγω της σφοδρότητας των καιρικών φαινομένων που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή. Ο όρος του «επαπειλούμενου κινδύνου» αφορά στο ότι η κεντρική υπηρεσία της Πολιτικής Προστασίας και οι κατά τόπους υπηρεσίες σε Περιφέρειες και Δήμους είναι ετοιμότητα και σε άμεσο συντονισμό, προκειμένου να προετοιμάζονται για να αντιμετωπίζουν όσο το δυνατόν πιο άμεσα τις φυσικές καταστροφές.
Στο άρθρο 26 του Ν. 4662/2020, λοιπόν, προβλέπεται ότι η κατάσταση Ειδικής Κινητοποίησης Πολιτικής Προστασίας κηρύσσεται «λόγω επαπειλούμενου κινδύνου ή προειδοποίησης για εκδήλωση αυξημένης διακινδύνευσης συμβάντων φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών». Σε αυτήν την περίπτωση, «ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας δύναται να κηρύσσει τις επαπειλούμενες περιοχές σε Κατάσταση Ειδικής Κινητοποίησης Πολιτικής Προστασίας».
Επίσης, αναφέρεται ότι «στην Κατάσταση Ειδικής Κινητοποίησης Πολιτικής Προστασίας λαμβάνονται μέτρα ορισμένης χρονικής διάρκειας, αντίστοιχα με εκείνα της κήρυξης μιας περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης Πολιτικής Προστασίας». Ακολούθως, «οι ειδικότεροι όροι, προϋποθέσεις, κριτήρια, διαδικασίες, λοιπά τεχνικά ζητήματα και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας».
Η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση θεσπίστηκε μετά από απαίτηση των αιρετών της Αυτοδιοίκησης μετά από φαινόμενα σφοδρών καταστροφών, που οι επιπτώσεις τους ήταν αδύνατον να προβλεφθούν.
Όμως, αυτή η νομοθετική ρύθμιση ήταν ημιτελής, όπως αποδείχθηκε στις καταστροφές του «Ιανού», της «Μήδειας» και της «Ελπίδας», γιατί δεν είχε ειδικές προβλέψεις προκειμένου οι Δήμοι και οι Περιφέρειες να μπορούν προληπτικά να μισθώσουν οχήματα και υπηρεσίες από ιδιώτες για την αντιμετώπιση των επικείμενων καταστροφών.
Η γύμνια του κρατικού μηχανισμού επαναλήφθηκε μετά την κακοκαιρία «Μήδεια» τον Φεβρουάριο του 2021 και προ ημερών με την σφοδρή χιονόπτωση «Ελπίδα». Έτσι, έρχεται εκ των υστέρων στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών νέα ρύθμιση με τον γενικό τίτλο: «Άμεση αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών από τους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού».
Προβλέπεται, λοιπόν, ότι «σε περίπτωση κήρυξης επαπειλούμενων περιοχών σε κατάσταση ειδικής κινητοποίησης πολιτικής προστασίας», ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης μπορεί να αναθέτει κάθε αναγκαία δημόσια σύμβαση προμήθειας, έργου ή υπηρεσίας με συντετμημένες διαγωνιστικές διαδικασίες, που προσιδιάζουν με απευθείας αναθέσεις σύμφωνα με τον Ν. 4412/2016 αρ. 32, παρ.2, περ.γ.. Ακολουθεί αναμόρφωση του προϋπολογισμού του Δήμου ή της Περιφέρειας, που «εγκρίνεται υποχρεωτικά από το οικείο δημοτικό ή περιφερειακό συμβούλιο» μετά την ανάθεση.
Τέλος, «κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, με απόφαση του οικείου δημάρχου ή περιφερειάρχη μπορούν να συγκροτούνται συνεργεία υπερωριακής απασχόλησης πέραν του ωραρίου ή απογευματινής απασχόλησης πέραν του ωραρίου ή κατά νυχτερινές ώρες, τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες από υπαλλήλους των Υπηρεσιών τους, όπου κρίνεται σκόπιμο για την αντιμετώπιση της κατάστασης εντός των διαθέσιμων πιστώσεων του προϋπολογισμού τους».
Δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας “Η ΑΥΓΗ”
Discussion about this post