Αξιοζήλευτη προίκα λαμβάνει ο Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας! Πρόκειται για μία προίκα τόσο αξιοζήλευτη που οι καημένες, οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) δεν φαντάζονταν πως κάποιος νέος ιδιωτικός φορέας θα ελάμβανε από το κράτος! Και όταν οι δήμαρχοι ζητούσαν από το κράτος και από τους υπουργούς την ελάχιστη βοήθεια και την ελάχιστη οικονομική ενίσχυση, προκειμένου να μην καταρρεύσουν οι ΔΕΥΑ λόγω της εκτόξευσης του ενεργειακού κόστους, η απάντηση που ελάμβαναν ήταν αρνητική και αν όχι αρνητική, ενείχε, πάντως, μέσα της την αναβλητική αίρεση, του «εάν και εφ’ όσον»!
Τουναντίον, ο νέος οργανισμός δε θα υπάγεται στους περιορισμούς περί κρατικών ενισχύσεων. Δηλαδή θα μπορεί να λάβει κρατική ενίσχυση κατευθείαν από τον κρατικό προϋπολογισμό. Κι όλα αυτά, την στιγμή που οι ΔΕΥΑ υπάγονται ακόμη στους περιορισμούς περί κρατικών ενισχύσεων, παρότι υπάρχει γνωμοδότηση της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων (ΚΕΜΚΕ), βάσει της οποίας επιτρέπεται οι ΔΕΥΑ να λαμβάνουν κρατική επιχορήγηση χωρίς να υπάρχει ζήτημα παράνομης κρατικής ενίσχυσης!!!
Αυτά και άλλα πολλά βλέπουμε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος υπό τον γενικό τίτλο «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας».
Το νομοσχέδιο κατατέθηκε στην Βουλή την 15η Απριλίου 2024, με διαβούλευση μόλις 10 ημερών εκ των οποίων οι 4 ήταν μη εργάσιμες, και εισάγεται προς συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής την 18η Απριλίου του ιδίου έτους!
Ο νέος οργανισμός, λοιπόν, ο Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας (ΟΔΥΘ Α.Ε.) θα είναι ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με μορφή ανώνυμης εταιρείας, που «θα λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας» όπως αναφέρεται στην ιδρυτική διάταξη. Ως Ανώνυμη Εταιρεία θα τελεί υπό την εποπτεία του υπουργείου Περιβάλλοντος. Ο Οργανισμός θα εποπτεύει τα δίκτυα εγγείων βελτιώσεων, που δεν υπάγονται στην δικαιοδοσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, όπως και τα αντιπλημμυρικά έργα, που δεν υπάγονται στην δικαιοδοσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ο νέος οργανισμός με διάρκεια ζωής «αόριστη». Θα έχει έδρα στην Λάρισα και παραρτήματα στον Βόλο, τα Τρίκαλα, την Καρδίτσα και όπου αλλού χρειαστεί στην Περιφέρεια Θεσσαλίας. Θα διοικείται από 13 μέλη του Δ.Σ. με πρόεδρο, αντιπρόεδρο, διευθύνοντα σύμβουλο, αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο, που θα λαμβάνουν μισθό ίσο με του γενικού γραμματέα υπουργείου. Η θητεία της διοίκησης θα είναι τετραετής και η πρώτη θα λήξει την 31η Δεκεμβρίου 2028, ενώ θα υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης κατά μια ακόμη τετραετή θητεία. Τα τυπικά προσόντα του διορισμού τους προσδιορίζονται στο πτυχίο ΑΕΙ ή ΤΕΙ, την πενταετή εργασιακή εμπειρία σε δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα. Ενώ, ένας εκ της διοικήσεως θα πρέπει να έχει αποδεδειγμένη γνώση στην ελεγκτική ή την λογιστική!
Η προίκα του νέου Οργανισμού
Ο νέος οργανισμός, όπως είπαμε, θα λάβει αξιοζήλευτη προίκα. Με την ίδρυσή του θα έχει αρχικό μετοχικό κεφάλαιο ένα (1) εκατομμύριο ευρώ! Θα έχει όμως και έσοδα από: α) αμοιβές και διαχειριστικές αμοιβές για τις υπηρεσίες που προσφέρει, β) ετήσια επιχορήγηση εκ του Κρατικού Προϋπολογισμού, γ) προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλους ενωσιακούς πόρους στο πλαίσιο του σκοπού του ή, αντιστοίχως, πόρους διεθνών οργανισμών, δ) δωρεές, κληρονομιές, κληροδοσίες, ε) την εκμετάλλευση της περιουσίας του, στ) ανταποδοτικές εισφορές, πρόστιμα από διοικητικές κυρώσεις, τέλη, πόρους του άρθρου 15 του ν.δ. 3881/1958 (Α’ 181) – πρόκειται για πόρους υπέρ των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (στρεμματικές εισφορές, αρδευτικά τέλη, τέλος χρήσης αρδευτικού ύδατος και μισθώματα), ζ) περιβαλλοντικά τέλη της περ. ε) της παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 5037/2023 (Α’ 78), που αφορά τον νόμο σύστασης της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, η) την εκμίσθωση ή παραχώρηση χώρων ή εγκαταστάσεων, και θ) οποιαδήποτε άλλη νόμιμη πηγή κατά την άσκηση δραστηριότητας εντός του πεδίου των σκοπών του.
Σύμφωνα με την σχετική διάταση, τα ετήσια κέρδη δεν θα διανέμονται, αλλά θα προστίθενται σε αποθεματικό του Οργανισμού!
Ελευθερία κινήσεων … σαν ιδιώτης
Δεν φτάνει μόνον αυτή η προίκα… Ο νέος Οργανισμός θα μπορεί να: α) συμμετέχει σε επιχειρήσεις οποιουδήποτε εταιρικού τύπου, των οποίων ο σκοπός συναρτάται με την υλοποίηση των σκοπών της ίδρυσής του, β) συνάπτει συμβάσεις προς εξεύρεση οικονομικών πόρων, να αναθέτει σε τρίτους οποιοδήποτε έργο ή προμήθεια εξοπλισμού, να εποπτεύει και να συντονίζει τις απαιτούμενες εργασίες, γ) διενεργεί επιστημονικές έρευνες και να καταρτίζει μελέτες, δ) εκπονεί για λογαριασμό τρίτων, αντί αμοιβής, μελέτες οποιουδήποτε τύπου και σταδίου που σχετίζονται με τη διαχείριση των υδάτων και του κινδύνου πλημμύρας, υδρολογικές μελέτες, μελέτες που σχετίζονται με αποστραγγιστικά έργα, μελέτες άρδευσης, μελέτες οργάνωσης και διαχείρισης, επίβλεψη, ερευνητικά προγράμματα, καθώς και να παρέχει υπηρεσίες υποστήριξης και διαχείρισης αντίστοιχων μελετών και έργων σε τρίτους, ε) συνάπτει κάθε είδους συμβάσεις, συμφωνίες, μνημόνια συνεργασίας και προγραμματικές συμβάσεις με φορείς του δημόσιου τομέα ή με φυσικά και νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού τομέα,
Χωρίς περιορισμούς…
Επίσης, ο νέος οργανισμός θα μπορεί να συνάπτει σύμβαση παροχής δημόσιας υπηρεσίας με το Ελληνικό Δημόσιο, εκπροσωπούμενο από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, στην οποία περιγράφονται το αντικείμενο, οι όροι παροχής της δημόσιας υπηρεσίας και η αποζημίωση, σύμφωνα με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων! Ως εκ τούτου, ο ΟΔΥΘ δεν θα υπόκειται σε περιορισμούς περί κρατικών ενισχύσεων, όπως σκοπίμως εφαρμόζεται εις βάρος των ΔΕΥΑ!!!
Με κεφάλαιο εκκίνησης 1 εκατ. ευρώ!
Επειδή ο ΟΔΥΘ δεν έχει οριστεί ως Φορέας Γενικής Κυβέρνησης, θα έχει όλα τα προνόμια σύναψης δημοσίων συμβάσεων χωρίς περιορισμούς. Ενώ, σε περίπτωση που προκύψουν αυξημένες χρηματοδοτικές ανάγκες, θα αρκεστεί στην έγκριση του συνολικού προϋπολογισμού από το ΔΣ και ακολούθως μια έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών με την οποία «μπορεί να αυξάνεται το κεφάλαιο», του ενός (1) εκατομμυρίου ευρώ και «να καθορίζονται ο τρόπος και ο χρόνος της κάλυψης του ποσού της αύξησης, καθώς και να ρυθμίζεται κάθε ζήτημα σχετικό με το μετοχικό κεφάλαιο».
Με αποπληρωμένα χρέη
Για τα δε χρέη των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων Θεσσαλίας προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, προβλέπεται αποπληρωμή τους από τα έσοδα του ειδικού λογαριασμού του «Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης» έως το συνολικό ύψος των 8 εκατομμυρίων ευρώ!
«Οι δε οφειλές του κάθε απορροφούμενου Οργανισμού Εγγείων Βελτιώσεων προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας επιδοτούνται έως το 75% των συνολικών οφειλών», αναφέρεται στην σχετική διάταξη του νομοσχεδίου!
Και άλλες προίκες… σε προσωπικό!
Με την λειτουργία του ΟΔΥΘ Α.Ε. η προίκα σε προσωπικό θα προέλθει από τον καταργούμενο Οργανισμό Εγγείων Βελτιώσεων, που υπαγόταν στην διοικητική δομή της Περιφέρειας Θεσσαλίας, την Διεύθυνση Υδροοικονομίας της Περιφέρειας Θεσσαλίας και την Διεύθυνση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας! Στο νέο οργανισμό θα μεταφερθεί το προσωπικό (μόνιμο, ΙΔΑΧ και έκτακτο). Επίσης, σε περίπτωση έλλειψης προσωπικού θα υπάρχει η διευκόλυνση της τριετούς απόσπασης με δικαίωμα ανανέωσης για τρία συν τρία χρόνια. Για τους δε υπαλλήλους, όπως και για τον γενικό διευθυντή, αλλά και για πρόεδρο, αντιπρόεδρο, διευθύνοντα σύμβουλο, αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο προβλέπεται σε περίπτωση επίτευξης των στόχων βάση των σχεδίων δράσης η επιβράβευση με μπόνους προσαύξησης επί του βασικού μισθού κατά 15%.
Περίπλοκη η νέα τιμολόγηση του νερού
Το πόσο θα κοστίζει το νερό στους Θεσσαλούς γίνεται ένα πράγμα περίπλοκο. Στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι: «Η τιμολογιακή πολιτική του Ο.Δ.Υ.Θ. Α.Ε. διαμορφώνεται σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 6 του άρθρου 12 του ν. 3199/2003 (Α’ 280) και διαφοροποιείται ανά εξυπηρετούμενη περιοχή λαμβάνοντας υπόψη την προέλευση του νερού, την τιμολογιακή πολιτική του Ο.Ε.Β. που εξυπηρετούσε την περιοχή και την ανάγκη κάλυψης των αντίστοιχων λειτουργικών δαπανών». Πρακτικά, η τιμολόγηση του νερού μπορεί να διαφοροποιείται μετά από εισήγηση της νέας Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τους γενικούς κανόνες κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος, τα μέτρα βελτίωσης αυτών, καθώς και τις διαδικασίες και την μέθοδος ανάκτησης του κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις.
Το πρώτο μεγάλο πείραμα ιδιωτικοποίησης!
Όλα αυτά καλά φαίνονται σε γενικές γραμμές, αλλά απαρτίζουν την εικόνα του πρώτου μεγάλου πειράματος ιδιωτικοποίησης της διαχείρισης των υδάτων! Είναι το πρώτο μεγάλο πείραμα της εκχώρησης κρατικών οργανικών υποστάσεων, όπως η Διεύθυνση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας, σε ιδιωτικό φορέα. Είναι το πρώτο μεγάλο πείραμα κατάργησης αρμοδιοτήτων της Αυτοδιοίκησης και συγκεκριμένα των Περιφερειών, όπου με αυτό το νομοθέτημα τους αφαιρείται συνολικά η αρμοδιότητα εποπτείας των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων, αλλά και της εποπτείας του υποτομέα Γεωργίας, όπως προσδιοριζόταν στον Ν. 3852/2010 (Καλλικράτης)!
Τι θα γίνει με τις ΔΕΥΑ;
Άγνωστο τι θα γίνει με τις ΔΕΥΑ, που σκοπίμως, τις έχει αφήσει η κυβέρνηση στην τύχη τους χωρίς προσωπικό, χωρίς επιχορήγηση για την κάλυψη του ενεργειακού κόστους… Ο δε υπουργός Περιβάλλοντος, Θεόδωρος Σκυλακάκης, επέμεινε ακόμη και στην τελευταία συνάντηση με τα προεδρεία της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας υπό τον Λάζαρο Κυρίζογλου και της Ένωσης των ΔΕΥΑ υπό τον Γιώργο Μαρινάκη ότι οι 126 ΔΕΥΑ πρέπει να συγχωνευθούν υποχρεωτικά σε 30 και αυτή η διαδικασία θα ξεκινήσει μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, που θα κατατεθεί εντός του 2024! Μην ανησυχείτε… Δεν είναι αυτό εδώ που μόλις διαβάσατε… Έρχεται και άλλο!
Φωτογραφία: Unsplash
Discussion about this post