Δεν φτάνει η κρατική προίκα που θα λάβει ο Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας Α.Ε. (ΟΔΥΘ Α.Ε.) προκειμένου να λειτουργήσει ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με τη μορφή ανώνυμη εταιρείας, αλλά θα απαλλάσσεται από κάθε δημοτικό, κοινοτικό ή υπέρ τρίτου τέλος. Πρόκειται για σημαντική αντίφαση στη νομοθέτηση του υπουργού Περιβάλλοντος, Θεόδωρου Σκυλακάκη καθώς ενώ ο ΟΔΥΘ Α.Ε. λογίζεται ως πάροχος υπηρεσιών ύδατος, προβλέπονται για αυτόν απαλλαγές, οι οποίες, όμως, δεν προβλέπονται για τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ).
Οι απαλλαγές αυτές υπέρ ΟΔΥΘ Α.Ε. περιγράφονται στο σχετικό άρθρο του υπό ψήφιση καταστατικού του Οργανισμού, που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος. Όμως, οι απαλλαγές από κάθε δημοτικό, κοινοτικό ή υπέρ τρίτου τέλος δημιουργεί υπόβαθρο άνισης μεταχείρισης με τις ΔΕΥΑ. Επίσης, στο ίδιο άρθρο του υπό ψήφιση καταστατικού, ο ΟΔΥΘ θα απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής δικαστικού ενσήμου και τελών και απολαύει όλων των δικονομικών και άλλων προνομίων και ατελειών του Δημοσίου.
Το ζήτημα έθιξε κατά την χθεσινή συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής, κατά την ακρόαση των φορέων ο Α Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος. Ο ίδιος εξέφρασε την διαφωνία της ΚΕΔΕ για τις απαλλαγές και τις ατέλειες υπέρ του ΟΔΥΘ. Υπογράμμισε, μάλιστα, ότι το ίδιο δεν ισχύει για τους ΟΤΑ και τις ΔΕΥΑ.
Συγκεκριμένα, ο Γρ. Κωνσταντέλλος είπε: «Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης και οι σύνδεσμοι ύδρευσης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δηλαδή οι ΔΕΥΑ, θα πρέπει να αποδίδουν το περιβαλλοντικό τέλος σύμφωνα με το άρθρο 3 του νόμου 5037/2023 υπέρ του ΟΔΥΘ σε ειδικό λογαριασμό». «Δηλαδή ο ΟΔΥΘ δεν θα πληρώνει τέλη υπέρ τρίτων, αλλά θα μπορεί να εισπράττει», εξήγησε ο Γρ. Κωνσταντέλλος.
Βέβαια, στο άρθρο 9 του ιδίου νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος, προβλέπεται η απόδοση του περιβαλλοντικού τέλους στον ΟΔΥΘ Α.Ε. λογιζόμενος ως πάροχος υπηρεσιών ύδατος. «Οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 5037/2023 (Α’ 78) του Υδατικού Διαμερίσματος Θεσσαλίας αποδίδουν το περιβαλλοντικό τέλος της περ. ε) της παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 5037/2023 υπέρ του Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας Ανώνυμη Εταιρεία σε ειδικό λογαριασμό του που συστήνεται για τον σκοπό αυτό».
Με βάση την ανωτέρω διάταξη του Ν. 5037/2023 ως πάροχοι υπηρεσιών ύδατος λογίζονται «οι δημόσιοι και δημοτικοί φορείς, οι ανώνυμες εταιρείες του άρθρου 3 του ν. 4972/2022 (Α’ 181), τα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δίκαιου και λοιποί φορείς του Δημοσίου, ιδίως οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ), η Εταιρεία Ύδρευσης και Αποχέτευσης Πρωτευούσης (Ε.Υ.Δ.Α.Π. Α.Ε.), η Εταιρεία Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε.), η Εταιρεία Παγίων ‘ΕΥΔΑΠ’, η Εταιρεία Παγίων ‘ΕΥΑΘ’, ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ Α.Ε.), οι Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (ΟΕΒ), οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ βαθμού και οι Σύνδεσμοι ύδρευσης Ο.Τ.Α., οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες ύδατος, είτε προς άλλους φορείς, είτε προς τελικούς χρήστες».
Πολλές, λοιπόν, οι αντιφάσεις, οι οποίες αναμένεται να διευκρινιστούν κατά την συζήτηση επί του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής…
Discussion about this post