Το προφίλ του μεταρρυθμιστή επιχειρεί να παρουσιάσει ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης δεδομένου ότι οι εκλογές πλησιάζουν, πράγμα που επιταχύνει για τον ίδιο το νομοθετικό έργο σε κομβικής σημασίας ζητήματα όπως είναι η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, ως συνέχεια του πρώτου νομοθετήματος της κυβέρνησης Μητσοτάκη για το επιτελικό κράτος. Πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου περισσότερο διαχειριστικό, παρά μεταρρυθμιστικό που σκοπό έχει την ανακατανομή των αρμοδιοτήτων, αλλά στο περιεχόμενό του συνιστά κείμενο αρχών, παρά κείμενο εφαρμόσιμης πολιτικής για τις δημόσιες υποθέσεις. Όμως, δεν είναι μόνον αυτό!
Σφιχτό χρονοδιάγραμμα νομοθέτησης
Ακολουθώντας σφιχτό χρονοδιάγραμμα, ο Μ. Βορίδης ενημέρωσε χθες στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου ότι το νομοσχέδιο για την Δημοτική Αστυνομία θα κατατεθεί στη Βουλή στο τέλος αυτής της εβδομάδας. Ακολούθως, την ερχόμενη εβδομάδα θα γίνει η συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, προκειμένου να ψηφιστεί πριν την 15η Δεκεμβρίου, οπότε και θα γίνει η συζήτηση επί του κρατικού προϋπολογισμού του 2023.
Για την τελευταία εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα, ο Μ. Βορίδης σχεδιάζει να έχει ολοκληρωθεί σε επίπεδο αρμόδιας Επιτροπής η συζήτηση για το νομοσχέδιο της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης. Στο μεταξύ, ο Μ. Βορίδης ενημέρωσε ότι ολοκληρώνεται η κατάρτιση του νέου Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, προκειμένου να έχει ψηφιστεί έως τα τέλη Ιανουαρίου. Ενώ σε επεξεργασία είναι ο νέος Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας. Παράλληλα, ο Μ. Βορίδης στο υπουργικό συμβούλιο, που πραγματοποιήθηκε χθες, παρουσίασε και το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου της Ανεξάρτητης Αρχής «Συνήγορος του Πολίτη».
Η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση
Μπορεί το νομοσχέδιο για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση να ακούγεται βαρύγδουπο, αλλά ακουμπά στην καθημερινότητα κάθε πολίτη, καθώς αφορά στην επανεξέταση και την αναδιάταξη των αρμοδιοτήτων, που μέχρι στιγμής έχουν επιμεριστεί με τρόπο αποσπασματικό και εν τέλει ανορθόδοξο μεταξύ κράτους, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, Περιφερειών και Δήμων. Ως έργο έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και έως το 2025 αναμένουμε αποτελέσματα, που θα διευκολύνουν την καθημερινότητα του πολίτη.
Εκτός υγείας και παιδείας οι Περιφέρειες!
Με την επισήμανση, λοιπόν, ότι «δεν υπάρχει οργανωμένος μηχανισμός κατανομής αρμοδιοτήτων» μεταξύ των τεσσάρων επιπέδων άσκησης δημόσιων πολιτικών (κράτος, Αποκεντρωμένη Διοίκηση, Περιφέρειες και Δήμοι), δεδομένου ότι οι αρμοδιότητες αριθμούν τις 20.000, ο υπουργός Εσωτερικών, Μ. Βορίδης υποστήριξε πως επιχειρεί να βάλει τέλος στον νομικό, πολιτικό και διοικητικό «εφιάλτη». Υπενθυμίζοντας ότι για χρόνια ο διάλογος για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και την μεταφορά αρμοδιοτήτων περιοριζόταν στις συντρέχουσες αρμοδιότητες μεταξύ κράτους, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και Περιφερειών, ο ίδιος έκλεισε την συζήτηση στο ερώτημα εάν η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και η πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα περάσει ως αρμοδιότητα στις Περιφέρειες. Εκφράζοντας την βούληση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ο Μ. Βορίδης είπε: «Η κυβέρνηση δεν προτίθεται να μεταφέρει αυτές τις αρμοδιότητες στις Περιφέρειες».
Απαντώντας στο δικό μας δημοσίευμα
Ισχυριζόμενος ότι το ζήτημα των αλληλοεπικαλύψεων των αρμοδιοτήτων δεν αντιμετωπίζεται με πολιτικούς όρους, αλλά με τεχνοκρατικούς όρους, ο Μ. Βορίδης εισηγείται στην θέσπιση του Εθνικού Συμβουλίου Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, στο οποίο θα προΐσταται ο/η υπουργός Εσωτερικών. Το δε κεντρικό σημείο αναφοράς στην λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου θα είναι ο/η γενικός γραμματέας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών. Πρόκειται για το πρόσωπο που θα προΐσταται της Γενικής Διεύθυνσης Οργανώσεων, η οποία καταργήθηκε επί υπουργίας Μητσοτάκη στο τότε υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και ανασυστήνεται επί υπουργίας, Μ. Βορίδη. Κατά τη συνέντευξη Τύπου, ο Μ. Βορίδης άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο αναδιοργάνωσης της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Οργανώσεων, απαντώντας επί της ουσίας στο δικό μας δημοσίευμα!
Οι πρώτες αποστολές του Εθνικού Συμβουλίου
Στο Εθνικό Συμβούλιο θα συμμετάσχουν Γενικοί ή Ειδικοί Γραμματείς κάθε Υπουργείου, και οι εκπρόσωποι των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας, της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, όπως και εκπρόσωπος του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Η πρώτη αποστολή του Εθνικού Συμβουλίου θα είναι η τακτοποίηση αρμοδιοτήτων των φυσικών καταστροφών και στον τομέα διαχείριση υδάτων. Ο Μ. Βορίδης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην διαχείριση υδάτων και εξήγησε ότι υπάρχει αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων ως προς τις εγκρίσεις γεωτρήσεων μεταξύ των Περιφερειών και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και είναι ένα ζήτημα που αφορά το σύνολο της χώρας και περνά μέσα από όλα παραγωγικά υπουργεία. «Ήδη οι Περιφέρειες έχουν αδειοδοτήσει 240.000 γεωτρήσεις, αλλά υπάρχουν 700.000 γεωτρήσεις που δεν είναι αδειοδοτημένες», είπε ο Μ. Βορίδης εξηγώντας το πολυδαίδαλο της διοικητικής διαχείρισης των υδάτων, που δεν αφορά μόνον τα πόσιμα ύδατα με την ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ και τις ΔΕΥΑ, αλλά τα ύδατα άρδευσης με την αρμοδιότητα να την έχουν από κοινού οι Περιφέρειες με τους Τοπικούς Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων και τους Γενικούς Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων.
Έγκριση με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου
Όμως, ανακύπτει ένα σοβαρό ζήτημα πολιτικής αποτελεσματικότητας του σχεδιασμού για την ανακατανομή των αρμοδιοτήτων και βέβαια πολιτικής νομιμοποίησης των αποφάσεων που θα λαμβάνει ο υπουργός Εσωτερικών ως ο έχων το γενικό πρόσταγμα για τις αλλαγές στις αρμοδιότητες. «Το εθνικό συμβούλιο θα εισηγείται στον υπουργό Εσωτερικών και κατόπιν ο ίδιος θα εξετάζει την εισήγηση σε συνεργασία με άλλα υπουργεία. Γιαυτό απαιτείται η έγκριση σε ανώτερο επίπεδο, που είναι το υπουργικό συμβούλιο, το οποίο θα εκδίδει την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, που θα λειτουργεί ως πολιτική δέσμευση και άρα θα είναι δεσμευτική για το σύνολο της κυβέρνησης», είπε ο Μ. Βορίδης.
Θα είναι δεσμευτικές οι αποφάσεις για την λειτουργία του κράτους;
Ερωτηθείς εάν αυτή η απόφαση θα είναι δεσμευτική για την λειτουργία του κράτους, ο Μ. Βορίδης απάντησε: «Θα είναι δεσμευτική, εφ’ όσον νομοθετείται». «Το ζήτημα που ανακύπτει είναι το εξής: Να γίνεται όλη αυτή η διαδικασία σε επίπεδο Εθνικού Συμβουλίου Πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, που θα εισηγείται στον υπουργό Εσωτερικών. Αλλά επειδή ο υπουργός Εσωτερικών δεν έχει την εξουσιοδότηση να αλλάζει αρμοδιότητες, που αφορούν άλλα υπουργεία και αυτή η διαδικασία, μπορεί να σκαλώσει», είπε ο Μ. Βορίδης. «Άρα, ο θεσμικός τρόπος είναι η έκδοση της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου που παράγει δια της νομοθέτησης νομικά αποτελέσματα», πρόσθεσε ο Μ. Βορίδης. «Από τη στιγμή που κάτι θα νομοθετείται, θα είναι δεσμευτικό, γιατί περιλαμβάνει και προγραμματισμό προσλήψεων και τον προϋπολογισμών προγραμμάτων και αυτό επηρεάζει και τον κρατικό προϋπολογισμό», σημείωσε ο Μ. Βορίδης. Ο ίδιος είπε ότι «ακριβώς επειδή θα υπάρχει το σχέδιο δράσης, δεν εξαφανίζεται η πολιτική συζήτηση επί των αρμοδιοτήτων , αλλά γίνεται μια πολιτική συζήτηση επί σχεδίου δράσης, που θα έχει την κατάθεση προτάσεων της αντιπολίτευσης». «Οπότε θα γίνεται μια ορθολογική συζήτηση επί σχεδίων δράσεων», κατέληξε ο Μ. Βορίδης.
Discussion about this post