Παράλληλο μηχανισμό παρακράτησης της τακτικής επιχορήγησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) με ληστρικούς όρους εσωτερικού δανεισμού θεσμοθετεί η ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών. Με αυτόν τον τρόπο, μάλιστα, ισχυρίζεται ότι θα μειώσει το έλλειμμα των ΟΤΑ, που προκύπτει μεταξύ των άλλων από τις νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές του τρέχοντος έτους εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοΐου. Κι αυτό, την στιγμή που είναι σε ισχύ η παρακράτηση του 2% επί των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων υπέρ του λογαριασμού εξυγίανσης.
Κρύβουν το έλλειμμα
Ας σημειωθεί ότι ο υπουργός Εσωτερικών, Τ. Θεοδωρικάκος, όπως και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης δεν ανακοινώνουν το ύψος των έκτακτων δαπανών, που έχουν ήδη εκτελέσει οι ΟΤΑ για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊου, πράγμα που θα εξηγούσε το ύψος του ελλείμματος στα ταμεία των 332 Δήμων και των 13 Περιφερειών. Κι όλα αυτά, ενώ οι ΟΤΑ καλούνται εντός Αυγούστου να συντάξουν τους νέους προϋπολογισμούς για το 2021 χωρίς να γνωρίζουν το έλλειμμα, που προέκυψε εξαιτίας των δαπανών του κορωνοΐου.
Άλλα γράφει το άρθρο 69…
Παρ’ όλα αυτά, ο υπουργός Εσωτερικών προχωρά στην δημιουργία ενός παράλληλου μηχανισμού παρακράτησης της τακτικής επιχορήγησης για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των ΟΤΑ καταθέτοντας μια τροπολογία. Πρόκειται για μια ακόμη απόδειξη ότι ο ισχυρισμός της κυβέρνησης Μητσοτάκη περί «καλής» νομοθέτησης έχει πάει στις Καλένδες. Κι αυτό γιατί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών υπάρχει ήδη ρύθμιση (άρθρο 69), η οποία αναφέρει ότι η παρακράτηση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων για όσους δήμους εντάσσονται στο πρόγραμμα εξόφλησης των ληξιπροθέσμων «θα είναι 60% επί της τακτικής επιχορήγησης από την 1η Ιανουαρίου 2022 και για χρονική περίοδο που θα οριστεί».
Άλλα γράφει η τροπολογία…
Όμως, ο υπουργός Εσωτερικών, Τ. Θεοδωρικάκος θεώρησε σκόπιμο να επανέλθει στο ζήτημα με τροπολογία, η οποία διαφοροποιεί το αρχικό περιεχόμενο του άρθρου 69. Έτσι, λοιπόν, στην τροπολογία αναφέρεται: «Αρχής γενομένης από το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου 2021, οι ΟΤΑ θα δεσμεύουν υποχρεωτικά ποσόν ταμειακών διαθεσίμων, ίσο με το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους σε τρίτους κατά την τελευταία ημέρα του προηγούμενου ημερολογιακού τριμήνου (σ.σ. Δ’ τρίμηνο του 2020), σε ειδικό λογαριασμό που θα τηρείται ανά φορέα στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων».
Στην ίδια τροπολογία επισημαίνεται ότι: «Στην περίπτωση που δεν έχει πραγματοποιηθεί η κατάθεση του απαιτούμενου ποσού στον ειδικό λογαριασμό ή έχει κατατεθεί ποσό που υπολείπεται των ληξιπρόθεσμων οφειλών, το ποσό του ελλείμματος θα παρακρατείται από το σκέλος των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, που αφορούν λειτουργικές και λοιπές γενικές δαπάνες».
Η βόμβα των ληξιπρόθεσμων…
Ως εκ τούτου, το περιεχόμενο της τροπολογίας του υπουργείου Εσωτερικών υπερβαίνει κατά πολύ την αρχική διάταξη περί παρακράτησης του 60% από το 2021. Αφ’ ενός γιατί επισπεύδει την παρακράτηση της τακτικής επιχορήγησης όσων ΟΤΑ έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τρίτους με χρόνο αφετηρίας το 2021. Αφ’ ετέρου, αυτή η διάταξη επιδεινώνει πολύ περισσότερο την οικονομική κατάσταση των ΟΤΑ. Κι αυτό, δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή, οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες μετακυλύουν προς το μέλλον τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς προμηθευτές και εργολάβους αναμένοντας από υπουργείο Εσωτερικών και Οικονομικών να καλύψει το ταμειακό έλλειμμα, που προέκυψε το β τρίμηνο της πανδημίας, οπότε και οι ΟΤΑ ήταν υποχρεωμένοι να κάνουν έκτακτες δαπάνες για την προστασία των πολιτών και των πόλεων μας.
Πρωτοφανής επίθεση
Για «πρωτοφανή» ρύθμιση κάνουν λόγο οι αιρετοί, εξηγώντας μέσω της «Αυγής» ότι «ουδέποτε για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων των ΟΤΑ δεν υπήρχε παρακράτηση εκ μέρους του υπουργείου Εσωτερικών». Οπότε, σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν την ικανοποίησή τους για το γεγονός ότι «η παρακράτηση δεν αφορά μόνον τις περιπτώσεις οφειλών οι οποίες δεν έχουν πληρωθεί με υπαιτιότητα του δικαιούχου ή χρηματοδοτούνται από ειδικά προγράμματα (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, Πράσινο Ταμείο, Προγράμματα Υπουργείου Εσωτερικών κλπ) και εκκρεμεί η εκταμίευση χρηματοδότηση από τον φορέα». Για τους αιρετούς είναι ακόμη πιο εξοργιστική η αναφορά στην τροπολογία ότι «για τον έλεγχο των ανωτέρω, καθιερώνεται ειδικός έλεγχος, που θα διενεργείται από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Εσωτερικών σε τριμηνιαία βάση».
Να σημειωθεί ότι με βάση την τροπολογία, «ο κάθε ΟΤΑ θα έχει πρόσβαση στα ποσά του ειδικού λογαριασμού μόνο για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του. Με τη θέσπιση αυτής της διαδικασίας, αποκλείεται η περίπτωση της διάθεσης των συγκεκριμένων αποθεματικών για την πραγματοποίηση άλλων σκοπών». Το δε υπουργείο Εσωτερικών θεσπίζει τριμηνιαία δημοσίευση των στοιχείων διαθέσιμων και υποχρεώσεων (απλήρωτων, εκκρεμών και ληξιπρόθεσμων) των ΟΤΑ στην ιστοσελίδα του υπουργείου Εσωτερικών.
Τι τελικά θα παρακρατείται;
Πάντως, νωρίτερα χθες το γραφείο Τύπου του υπουργείου Εσωτερικών ενημέρωνε για την παρακράτηση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων έως του ύψους του 25% σε επίπεδο μηνιαίας επιχορήγησης για όσους δήμους υπαχθούν στο πρόγραμμα εξόφλησης ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων των ΟΤΑ. «Κανείς δεν μπορεί να βγάλει συμπέρασμα για το πόσο θα είναι η παρακράτηση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, εάν δεν δούμε την τελική διάταξη, όπως θα εκτυπωθεί από το Εθνικό Τυπογραφείο», σχολίαζαν χθες σκωπτικά έμπειρα αυτοδιοικητικά στελέχη εκφράζοντας την δυσφορία τους για τους χειρισμούς Θεοδωρικάκου.
Επεκτείνεται ο εσωτερικός δανεισμός
Όμως, άλλη μια απογοήτευση ήρθε χθες για τους αιρετούς διαβάζοντας μια ακόμη ρύθμιση στην ίδια τροπολογία η οποία αναφέρει ότι: «Παρατείνεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 η δυνατότητα εκμετάλλευσης εσόδων των Δήμων από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα για την κάλυψη των έκτακτων ανακυπτουσών αναγκών ανελαστικής λειτουργίας, που ανέκυψαν κατά την αντιμετώπιση των επιπτώσεων που προκλήθηκαν από την πανδημία του κορωνοΐου». Πρόκειται για μια διαδικασία εσωτερικού δανεισμού των ΟΤΑ, που βασίζεται σε προγενέστερη διάταξη της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου 75.
Δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας “Η ΑΥΓΗ”
Discussion about this post