Εκρηκτικό το κλίμα κατά του περιφερειάρχη Αττικής, Γιώργου Πατούλη για την σύμβαση «μαμούθ» των 223,5 εκατ. ευρώ που αφορά την αγορά απορριμματοφόρων και συστημάτων χωριστής διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών. Το ζήτημα τέθηκε κατά την χθεσινή συνεδρίαση του Δ.Σ. της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Αττικής (ΠΕΔΑ) με τον εισηγητή και πρόεδρο της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Γρηγόρη Κωνσταντέλλο να θέτει ευθέως ζήτημα «διαφάνειας» και «χρήστης δημοσιονομικής διαχείρισης» στην διαχείριση μελλοντικών πόρων του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ).
Εν κρυπτώ…
Κι αυτό γιατί η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ, η πλειοψηφία της οποίας είναι μέλη ορισμένα μετά από επιλογή του Γ. Πατούλη έλαβαν την 30η Απριλίου του 2020 εν κρυπτώ από τα 60 μέλη του ΕΔΣΝΑ και τους 66 Δήμους της Αττικής απόφαση για την αγορά εξοπλισμού για την ανάπτυξη της χωριστής διαλογής στην πηγή, που αφορά και την ανακύκλωση. Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού το κόστος θα ανέρχεται στα 111,75 εκατ. ευρώ με δυνατότητα ισόποσης προαίρεσης και άρα να ανέλθει στα 223,5 εκατ. ευρώ. Η δε απόδοση του εξοπλισμού θα γίνει στους Δήμους κατόπιν προγραμματικής σύμβασης που θα συνάψουν με τον ΕΔΣΝΑ.
Η οικονομική επιβάρυνση στους Δήμους;
Οι πόροι, όμως, ακόμη και σήμερα δεν είναι διασφαλισμένοι. Κι ενώ στην τελευταία συνεδρίαση της ΠΕΔΑ, ο αντιπρόεδρος της Ε.Ε. του ΕΔΣΝΑ, Νίκος Χιωτάκης διαβεβαίωνε ότι δεν θα υπάρχει καμία επιβάρυνση για τους 66 Δήμους καθώς η διάθεση του εξοπλισμού θα γίνει από τον ίδιον τον ΕΔΣΝΑ με πιθανολογούμενη χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους, προκύπτει από το πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης ότι «ο εξοπλισμός που θα διατεθεί στους δήμους θα χρηματοδοτηθεί αποκλειστικά από τον ΕΔΣΝΑ είτε από ίδιους πόρους είτε από άλλες πηγές», όπως επισημαίνει στην εισήγησή του ο Γρ. Κωνσταντέλλος. Συνεπώς, «δεν προκύπτει με ακρίβεια η προέλευση αυτών των πόρων όπως απαιτείται από το Ν. 3852/2010 (Καλλικράτης) αναφορικά με τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων», όπως υπογραμμίζει ο Γρ. Κωνσταντέλλος.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Γρ. Κωνσταντέλλος θέτει ζήτημα «διαφάνειας» και «χρήστης δημοσιονομικής διαχείρισης». Και αυτό διότι για την παραγγελία «μαμούθ» δεν είχε προηγηθεί προηγηθεί διάλογος με τις δημοτικές αρχές και ταυτόχρονα δεν έχει υπάρξει σαφής καταγραφή των αναγκών των δήμων «με το κόστος να βαρύνει υπέρμετρα τον ΕΔΣΝΑ», τη στιγμή, μάλιστα, που φορέας λειτουργεί στο πλαίσιο του απόλυτα ισοσκελισμένου προϋπολογισμού.
Παραβίαση της θεσμικής λειτουργίας των Δήμων
Το σχέδιο της προγραμματικής σύμβασης παραβιάζει και την αυτώ καθ’ εαυτώ θεσμική λειτουργία των Δήμων, καθώς όλες οι συμβάσεις τέτοιου τύπου πρέπει να παίρνουν πρώτα την έγκριση της Οικονομικής Επιτροπής κάθε Δήμου και ακολούθως να εγκρίνονται από το Δημοτικό Συμβούλιο και σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται η παράκαμψη της Οικονομικής Επιτροπής, αφού πρόκειται για συμβάσεις με οικονομικό αντικείμενο.
Παράκαμψη αρμοδιότητας των Δήμων
Με την προγραμματική σύμβαση, όπως υπογραμμίζει ο Γρ. Κωνσταντέλλος παραβιάζεται η θεσμική λειτουργία των δήμων καθώς ο ΕΔΣΝΑ έρχεται να υπερκεράσει την εσωτερική λειτουργία των δήμων. Κι εδώ ακριβώς τίθεται ζήτημα αρμοδιοτήτων, αφού απαγορεύεται από το νόμο ο Δήμος να εκχωρεί την αποκλειστική αρμοδιότητα της συλλογής και διαχείρισης απορριμμάτων σε άλλον φορέα χωρίς προηγούμενη απόφαση (σ.σ. του Δήμου) που να τεκμηριώνει αδυναμία να εκτελέσει αυτή την αποκλειστική αρμοδιότητά του!
Εκτός σχεδιασμού του ΠΕΣΔΑ η προγραμματική σύμβαση
Από εκεί και πέρα, το συνολικό πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης είναι μετέωρο. Ο διαγωνισμός για την προμήθεια του εξοπλισμού έχει καταρτιστεί χωρίς να υπάρχει σχεδιασμός για τις ακριβείς ανάγκες των 66 Δήμων και εκτός πλαισίου του υπό επικαιροποίηση του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων της Αττικής. Την ίδια ώρα υπάρχει μεταξύ των δημάρχων σοβαρός προβληματισμός για το αν η προμήθεια του εξοπλισμού έχει χαρακτηριστικά φωτογραφικού διαγωνισμού, αφού για παράδειγμα «η προμήθεια 100 απορριμματοφόρων με περιστρεφόμενο τύμπανο χωρητικότητας 12 κυβικών μέτρων με σύστημα πλύσης κάδων και σύστημα ταυτοποίησης και ζύγισης κάδων συλλογής βιοαποβλήτων».
Αντικείμενο έρευνας από την ΕΑΑΔΗΣΥ
Ο Γρ. Κωνσταντέλλος κάνει λόγο στην εισήγησή του για «ανελαστικές τεχνικές προδιαγραφές», οι οποίες «ενδέχεται να αποκλείσουν από τη διαγωνιστική διαδικασία κάποιος προμηθευτές είτε αυτές είναι εταιρείες είτε φυσικά πρόσωπα με τον κίνδυνο μείωσης του ανταγωνισμού και αξίας του κόστους προμήθειας». Ταυτόχρονα, ο ίδιος υπογραμμίζει ότι «η αιτιολόγηση ειδικών προδιαγραφών για την προμήθεια ειδών δεν είναι επαρκής» και επισημαίνει ότι αυτό μπορεί να αποτελέσει «αντικείμενο έρευνας» από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων αναφορικά με την καταπολέμηση της διαφθοράς κατά την διεξαγωγή δημόσιων διαγωνισμών. Και αντίστοιχα αναμένεται να αποτελέσει «αντικείμενο έρευνας» και «η προμήθεια υπερβολικά μεγάλων ποσοτήτων χωρίς να αιτιολογείται επαρκώς η ανάγκη προμήθειας». Συνακόλουθα, ο Γρ. Κωνσταντέλλος προειδοποιεί το κίνδυνο για τους Δήμους και τους δημοτικούς συμβούλους να επιβληθεί κατασταλτικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο!
Οι προτάσεις για την μετάβαση στη νομιμότητα
Σε αυτό το πνεύμα, ο πρόεδρος της Επιτροπής περιβάλλοντος της ΠΕΔΑ, Γρ. Κωνσταντέλλος προτείνει το σχέδιο προγραμματικής σύμβασης του ΕΔΣΝΑ να κριθεί από τα μέλη του Δ.Σ της ΠΕΔΑ ως «μη νόμιμο». Ταυτόχρονα, προτείνει «στην περίπτωση που κάποιος Δήμος κρίνει σκόπιμο λόγω της αντικειμενικής του αδυναμίας να ανταποκριθεί στην συλλογή και διαχείριση αποβλήτων, να μπορέσει να συνάψει την προγραμματική σύμβαση εφ’ όσον προηγουμένως ληφθεί αιτιολογημένη απόφαση της οικονομικής του επιτροπής, προκειμένου να αναθέσει στον ΕΔΣΝΑ την προμήθεια εγκατάσταση και συντήρηση συγκεκριμένο και σαφώς προσδιορισμένο εξοπλισμό συλλογής και διαχείρισης αποβλήτων και ανακυκλώσιμων υλικών εντός των διοικητικών του ορίων».
Discussion about this post