Μια σημαντική εξέλιξη που έρχεται από το Συμβούλιο της Επικρατείας δίνει μια πρώτη ανάσα ελπίδας στους κατοίκους και τους φορείς του Πειραιά, οι οποίοι αγωνίζονται ενάντια στην βουλιμική επέκταση του κολοσσού της COSCO στο πρώτο λιμάνι της Νοτιανατολικής Μεσογείου. Έτσι, σταματούν προσωρινά οι παράνομες εκσκαφές (βυθοκόρηση) στον πυθμένα του νότιου τμήματος του λιμένα, όπου έχει σχεδιαστεί η δημιουργία προβλήτα κρουαζιέρας.
Συγκεκριμένα, το ΣτΕ εξέδωσε την 11η Ιουνίου προσωρινή διαταγή με την οποίαν αναστέλλονται όλες οι εργασίες που σχετίζονται με την επέκταση των προβλητών κρουαζιέρας στο νότιο τμήμα του λιμένα του Πειραιά, έως ότου συζητηθεί από το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο το αίτημα του Εργατικού Κέντρου Πειραιά και των 115 κατοίκων της Πειραϊκής για πλήρη αναστολή των εργασιών. Η συζήτηση από το ΣτΕ πρόκειται να γίνει πιθανότατα εντός του Ιουλίου του 2020. Η δε δικάσιμος επί των προσφυγών με αίτημα την ακύρωση των εργασιών στο νότιο τμήμα του λιμανιού του Πειραιά έχει προσδιοριστεί για την 7η Οκτωβρίου του 2020.
Βέβαια, μέχρι χθες το μεσημέρι οι εργασίες της βυθοκόρησης συνεχίζονταν με αυτόπτες μάρτυρες να απορούν εάν η COSCO θα συμμορφωθεί με την δικαστική απόφαση του ΣτΕ. Όμως, πληροφορηθήκαμε, μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, ότι δεν έχει επιδοθεί τόσο στην COSCO, όσο και στην Διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά η δικαστική απόφαση της προσωρινής διαταγής για διακοπή των εργασιών βυθοκόρησης.
Ρ. Δούρου: Η πρώτη δικαίωση!
Όπως και να έχει, πρόκειται για μια «πρώτη δικαίωση της νομιμότητας και της προστασίας του περιβάλλοντος», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η «Δύναμη Ζωής» με επικεφαλής την Ρένα Δούρου στην σχετική ανακοίνωσή της. «Η απόφαση του ΣτΕ, έστω και προσωρινή, δίνει αποστομωτική απάντηση στην Κυβέρνηση και την Περιφέρεια Αττικής, που παρά τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της επιστημονικής κοινότητας, οικολογικών οργανώσεων, επέτρεψαν να ξεκινήσουν οι εργασίες βυθοκόρησης χωρίς να πληρούνται οι νόμιμοι όροι αδειοδότησης», υπογραμμίζει η «Δύναμη Ζωής».
Η απόφαση του ΣτΕ για το Πέραμα
Την ίδια ώρα, οι σύνδεσμοι της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης Περάματος, όπως και οι ενώσεις εργαζομένων δίνουν την δική τους μάχη για να ανακόψουν τις επεκτατικές βλέψεις της COSCO, η οποία εδώ και καιρό έχει ανακινήσει ζήτημα κατασκευής νέου ναυπηγείου στην χερσαία λιμενική ζώνη. Παρά το μεσοβέζικο χαρακτήρα της η απόφαση του Ε τμήματος του ΣτΕ, η οποία εκδόθηκε την 29η Απριλίου 2020 και επιδόθηκε προ ημερών στις εμπλεκόμενες πλευρές, αποσαφηνίζει ότι: «Η περιοχή εγκατάστασης του ναυπηγείου εκ μέρους του ΟΛΠ Α.Ε. εμπίπτει στο ηπειρωτικό τμήμα της Περιφέρειας Αττικής και διέπεται από τις απαγορευτικές διατάξεις του άρθρου 17 του Ν. 3325/2005, στον οποίον υπάγεται και η ναυπήγηση/ επισκευή πλοίων».
Το μεσοβέζικο χαρακτηριστικό της απόφασης του ΣτΕ αποτυπώνεται στην αναφορά ότι: «Η ερμηνεία των όρων της Σύμβασης Παραχώρησης ως προς το επιτρεπτό της εγκατάστασης ναυπηγείου εκ μέρους του ΟΛΠ Α.Ε. στην περιοχή του Περάματος εκφεύγει της αρμοδιότητας της Διεύθυνσης Βιομηχανίας της Περιφέρειας Αττικής, της Επιτροπής Εξέτασης Ενδικοφανών Προσφυγών και του παρόντος Δικαστηρίου». Ως εκ τούτου, το Ε τμήμα του ΣτΕ δεν εξέτασε την ουσία της υπόθεσης που σχετίζεται με το περιεχόμενο της Σύμβασης Παραχώρησης, που απαγορεύει την δημιουργία νέου ναυπηγείου. Έτσι, το ΣτΕ ανέπεμψε την υπόθεση στην Διοίκηση, δηλαδή στην Περιφέρεια Αττικής.
Από το ΣτΕ στην Περιφέρεια Αττικής…
Οπότε, η Περιφέρεια Αττικής θα αποφανθεί για τον βαθμό όχλησης της τυχόν νέας ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας επί της χερσαίας λιμενικής ζώνης Περάματος. Επίσης, αυτό που επισημαίνουν στην «Αυγή», γνώστες του αντικειμένου είναι ότι «από το νόμο της σύμβασης παραχώρησης ο ΟΛΠ ορίζεται ως διαχειριστής των υποδομών και εκμισθωτής των παραλιμένιων εκτάσεων προς τρίτους, δεδομένου ότι δεν εμπλέκεται στην χρήση των υποδομών». «Συνεπώς, ο ΟΛΠ δεν έχει δικαίωμα ιδιόχρησης των υποδομών για δημιουργία νέου ναυπηγείου και της όποιας νέας ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας».
Ο ελιγμός της COSCO…
Κι ενώ η COSCO επέμενε μέχρι πρότινος στην κατασκευή νέου ναυπηγείου και νέας ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας, φαίνεται τώρα να κάνει έναν ελιγμό, παίρνοντας χρόνο για να επανεξετάσει την στάση της. Αυτό αποτυπώθηκε στην τελευταία συνάντηση της Πέμπτης 11 Ιουνίου, στην οποίαν μετείχαν ο πρόεδρος του ΟΛΠ Γιου Ζενγκάνγκ με τους προέδρους των εργοδοτικών Ενώσεων της ναυπηγοεπισκευής. Είχε προηγηθεί μεγάλη κινητοποίηση των εργαζομένων και των απασχολούμενων της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης και των δημάρχων Περάματος και Κερατσινίου – Δραπετσώνας που διεκδικούσαν να μην αναπτύξει τα σχέδιά της η COSCO για την δημιουργία νέου ναυπηγείου.
Εν αναμονή των υπογραφών
Έτσι, ο Γιου Ζενγκάνγκ δεσμεύτηκε εκ νέου ότι δεν θα ιδρύσει νέο ναυπηγείο στην περιοχή και πως «θα εφαρμόσει, όπως έχει υποχρέωση, την Σύμβαση Παραχώρησης του 2016». Έτσι, οι δύο πλευρές, δηλαδή η Διοίκηση του ΟΛΠ και οι ενώσεις ναυπηγοεπισκευής συμφώνησαν την ερχόμενη εβδομάδα να υπάρξει μία νέα συνάντηση παρόντος και του υπουργού Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, προκειμένου η δέσμευση για μη δημιουργία νέου ναυπηγείου και νέας ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας να αποτυπωθεί εγγράφως. Σε κάθε περίπτωση, οι επικεφαλής των Ενώσεις ναυπηγοεπισκευής κάνουν λόγο για μια σημαντική εξέλιξη, που μπορεί να οδηγήσει στην «δικαίωση» του αγώνα τους και στην διάσωση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης Περάματος.
Δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας “Η ΑΥΓΗ”
Discussion about this post