Η αναγκαιότητα για μια ολοκληρωμένη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το λιμάνι του Πειραιά ανακύπτει μετά τις δυο αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) που ακυρώνει τις παρεμβάσεις της COSCO κατά μήκος της λιμενικής ζώνης.
Οι δυο αποφάσεις του ΣτΕ συνιστούν δικαίωση για τους Δήμους Πειραιά, Κερατσινίου – Δραπετσώνας και Περάματος που ζητούσαν επίμονα τόσο από τους αρμόδιους υπουργούς Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, όσο και από τον Περιφερειάρχη Αττικής να συντάξουν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που να μην επιβαρύνει περιβαλλοντικά τη λιμενική ζώνη και ταυτόχρονα να επιτρέπει τη συνέχιση της λειτουργίας της ναυπηγοεπισκευής, που ακόμη παραμένει σε εγχώρια χέρια.
Με βάση την σύνοψη των αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ προκύπτει από την μεν πρώτη ότι ακυρώθηκαν πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, με τις οποίες είχαν εγκριθεί, στο πλαίσιο έγκρισης του Γενικού Προγραμματικού Σχεδίου (Master Plan) της εταιρείας “Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (Ο.Λ.Π.) Α.Ε.”, αφ’ ενός οι υποχρεωτικές επενδύσεις – βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης, που συνήφθη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΠ ΑΕ και κυρώθηκε με το ν. 4404/2016 – και αφ’ ετέρου οι πρόσθετες επενδύσεις της ΟΛΠ ΑΕ στο Λιμένα του Πειραιά.
Ειδικότερα, το Δικαστήριο έκρινε ότι οι πράξεις αυτές ήταν μη νόμιμες, διότι δεν είχε προηγηθεί στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του λιμένα του Πειραιά, που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, την επέκταση του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και την κατασκευή πενταώροφου κτηρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στον Προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων. Επί της ουσίας, η Ολομέλεια του ΣτΕ κρίνει απαραίτητη την έκδοση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Στην δεύτερη απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ ακυρώθηκε η πράξη του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με την οποία χορηγήθηκε η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά. Η απόφαση αυτή αφορά την επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας και τις εργασίες με τις βυθοκορήσεις, που γίνονταν εκεί παρανόμως, όπως έκρινε το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο.
Χρ. Βρεττάκος: Μια πρώτη νίκη!
Για «μια πρώτη νίκη» «στον αγώνα των κατοίκων για μια ανθρώπινη ζωή, απέναντι σε μια λογική που θέλει το λιμάνι να αναπτύσσεται σε βάρος των πόλεων, με μοναδικό κριτήριο το κέρδος του ιδιώτη», κάνει λόγο ο δήμαρχος Κερατσινίου – Δραπετσώνας, Χρήστος Βρεττάκος. Εξηγεί, μάλιστα, ότι «Το ΣτΕ ακύρωσε το πλαίσιο έγκρισης του Master Plan της Cosco που προέβλεπε έργα για την επέκταση των δραστηριοτήτων του λιμανιού του Πειραιά που θα επιβάρυναν δραματικά τη ζωή των κατοίκων της πόλης μας».
Γ. Λαγουδάκης: Επιστροφή στη νομιμότητα!
Επιτέλους θα τηρηθεί η νομιμότητα, καθώς ο ιδιώτης επενδυτής επεδίωκε την εκτέλεση έργων χωρίς να έχει προηγηθεί Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, κατά παράβαση της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας, η οποία έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία», είναι το πρώτο σχόλιο του δημάρχου Περάματος, Γιάννη Λαγουδάκη. «Η δραστηριοποίηση της COSCO και η μη τήρηση εκ μέρους της, της νομοθεσίας περί περιβαλλοντικής αδειοδότησης, έχει προκαλέσει στην περιοχή μας πλήθος οχλουσών δραστηριοτήτων, οι οποίες έχουν δημιουργήσει σοβαρά και δυσεπίλυτα περιβαλλοντικά προβλήματα, που με τη σειρά τους επιδρούν αρνητικά στην ποιότητα ζωής των πολιτών, δημιουργώντας σοβαρά ζητήματα για την υγεία και την ασφάλειά τους», υπογραμμίζει ο δήμαρχος Περάματος επισημαίνοντας την ανάγκη να συνταχθεί Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Ν. Μπελαβίλας: Να απαντήσουν όσοι ψεύδονταν!
Για «βόμβα μεγατόνων» κάνει λόγο ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Πειραιάς για Όλους», Νίκος Μπελαβίλας. Ο ίδιος σε επικοινωνία που είχαμε μαζί του δήλωσε: «Με την απόφαση του ΣτΕ φάνηκε ότι οι αρμόδιοι υπουργοί ψεύδονταν ενώπιον του δημάρχου Πειραιά και των δημοτικών συμβούλων, όπως και ενώπιον των βουλευτών του Πειραιά, όταν δημόσια δήλωναν πως όλα γίνονται καθ’ όλα νόμιμα. Το ίδιο ισχύει και για τον περιφερειάρχη Αττικής όταν διαβεβαίωνε ότι για τις παρεμβάσεις στο λιμάνι του Πειραιά δεν απαιτείται Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Από εδώ και πέρα, η προσπάθεια θα είναι να επιστρέψει η λειτουργία του λιμανιού στη νομιμότητα. Σε αυτή την κατεύθυνση υπάρχει ένα ευρύ αυτοδιοικητικό μέτωπο».
Discussion about this post