«Χαιρετίζουμε αυτό το ιστορικό άλμα. Οι Ακαδημίες όλου του κόσμου περιμένουν από την Ελλάδα να ξαναφέρει την Ακαδημία Πλάτωνος στο φως!», είπε με βαθειά συγκίνηση ο Χρήστος Ζερεφός εκπροσωπώντας την Ακαδημία Αθηνών, καθώς μετά από χρόνια λήθης, γίνεται το πρώτο ώριμο βήμα ώστε η Ακαδημία Πλάτωνος να αποκτήσει την μορφή που της αξίζει και να μεταφέρει το μήνυμα της πανανθρώπινης σοφίας στα πέρατα του κόσμου. Το πρώτο ώριμο βήμα συνίσταται στο γεγονός ότι ολοκληρώθηκε ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου και την δημιουργία του αρχαιολογικού μουσείου των Αθηνών, που θα φιλοξενήσει μέσω 300.000 εκθεμάτων την ιστορία των αρχαίων χρόνων της πόλης της Αθηνάς.
Το όραμα του Π. Αριστόφρονος
Ο αρχαιολογικός χώρος της Ακαδημίας Πλάτωνος υπήρξε για χρόνια παραμελημένος, παρότι ο Παναγιώτης Αριστόφρων –που λίγες πληροφορίες είναι γνωστές για τον ίδιο-, ο Έλλην εξ Αιγύπτου αρχιτέκτων διέθεσε κόπο, μόχθο και όλη του την περιουσία σε κληροδότημα για την ανάδειξη της παγκόσμιας εμβέλειας χώρου της φιλοσοφίας.
«Η Ακαδημία Πλάτωνος δεν είναι μουσείο. Δεν είναι Πανεπιστήμιο. Είναι συμπιεσμένο και διυλισμένο όλο το ανθρώπινο πνεύμα», είπε με την ίδια βαθειά συγκίνηση ο Χρήστος Ζερεφός. «Ο Αριστόφρων από το 1929 έκανε ανασκαφές στην περιοχή για να αναδείξει την Ακαδημία Πλάτωνος. Έψαχνε τα κόκκαλα του Πλάτωνα, μα δεν τα βρήκε. Έψαχνε το μνημείο των Μουσών», συνέχισε ο Χρ. Ζερεφός εξηγώντας πως εκεί βρίσκεται ο λόφος των Μουσών, που είναι ένας από τους επτά λόφους των Αθηνών, που «δυστυχώς δεν αναφέρεται σε κανέναν τουριστικό οδηγό». «Εύχομαι το όραμα του Αριστόφρονος να υλοποιηθεί», υπογράμμισε ο Χρήστος Ζερεφός υπενθυμίζοντας ότι «ο Αριστόφρων παραχώρησε μέσω κληροδοτήματος 49 οικόπεδα προκειμένου να έρθει στο φως η Ακαδημία Πλάτωνος»!
Υποχρέωση στην ιστορία
«Η Ακαδημία Αθηνών είχε και έχει μεγάλες προσδοκίες για αυτόν τον αρχαιολογικό χώρο, γιατί μας ‘κοιτάζουν’ 24 αιώνες πίσω. Μας κοιτάζει ο Πλάτων. Μας κοιτάζουν εκατομμύρια μάτια από όλον τον κόσμο», υπογράμμισε ο Χρήστος Ζερεφός χαιρετίζοντας το γεγονός ότι πλέον έχει ολοκληρωθεί ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την διαμόρφωση του χώρου, που έρχεται σε αρμονία με την ιστορία της Αθήνας, εναρμονίζεται με το αττικό τοπίο και το συνδέει με την φύση.
Συνεργασία Μενδώνη – Μπακογιάννη
Με την επισήμανση ότι «η Ακαδημία Πλάτωνος και μέσω αυτής αναπτύσσεται όλος ο σύγχρονος πολιτισμός», η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη εξήρε την συνεργασία της με τον Δήμο Αθηναίων και τον Κώστα Μπακογιάννη, προκειμένου «οι αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις να φέρουν στο φως την ιστορία των Ακαδημιών». Από την πλευρά του ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης επισήμανε ότι ο συνδυασμός του αρχαιολογικού χώρου της Ακαδημίας Πλάτωνος σε συνάρτηση με το Αρχαιολογικό Μουσείο των Αθηνών θα ενώσουν την ιστορία της πόλης μας και θα την αποδώσουν στους κατοίκους της και στην παγκόσμια κοινότητα.
Η οπτική του αρχιτέκτονος Γιώργου Τσολάκη
Παρουσιάζοντας την αρχιτεκτονική του πρόταση, που τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο της επιτροπής αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, ο αρχιτέκτων, Γιώργος Τσολάκης εξέθεσε την οπτική μου. Ο ίδιος υπογράμμισε ότι επιχείρησε να αποτυπώσει την «δικαιοσύνη της γεωμετρίας», η οποία όπως είπε: «Διαμορφώνει το σχέδιο γενικής διάταξης διαδοχικά από την γενική κλίμακα της πόλης, στην ειδική του άλσους και του εν τέλει του ανθρώπου».
Οι είσοδοι στον χώρο της Ακαδημίας Πλάτωνος θα είναι τέσσερις. «Οι τέσσερις νέοι πεζόδρομοι δημιουργούν έναν κεντρικό κόμβο και μια στροβιλοειδή κίνηση, η οποία συνδέει αντιδιαμετρικά και σε διαφορετικές στάθμες, την πόλη και το άλσος με το μουσείο και τις επιμέρους λειτουργίες του», ανέφερε ο Γιώργος Τσολάκης προσθέτοντας: «Η πολική χάραξη εμφανίζει ένα ορθογωνικό ρήγμα στο κέντρο, επιμερίζοντας το χώρο σε τέσσερις πτέρυγες. Από αυτά τα σημεία, η λειτουργία της όρασης οργανώνει τις διασπασμένες κατασκευές που αναδύονται από το έδαφος, σε ένα χωρικό και εννοιολογικό σύνολο».
Οι «αυτόχθονες» κατασκευές
Εξηγώντας την σχεδιαστική οπτική, προκειμένου να υπάρχουν υπόσκαφα και εκεί να τοποθετηθούν οι κατασκευές, που περιλαμβάνουν και το αρχαιολογικό μουσείο, ο Γιώργος Τσολάκης εξήγησε ότι: «Οι νέες διακριτές κατασκευές φαντάζουν αυτόχθονες στο τοπίο, καθώς γεννιούνται από το ίδιο το έδαφος και οριοθετούν νοητά την ύπαρξη των υποκείμενων χώρων». «Η πρόσβαση προς την πλατεία και την είσοδο του μουσείου γίνεται ανάμεσα από τους αναδυόμενους όγκους. Η κίνηση τονίζεται με την παράθεση των περιμετρικών στοών, οι οποίες προσδίδουν μέτρο και ρυθμό στον χώρο», σημείωσε ο Γ. Τσολάκης.
Παράλληλα, αναφερόμενος στην μορφολογική προσέγγιση του μουσείου, ο Γ. Τσολάκης εξήγησε ότι αυτή συνιστά «μια σύγχρονη μετάφραση του αρχετυπικού περίπτερου ναού, όπου η εσωστρεφής τυπολογία του μετασχηματίζεται σε ένα εξωστρεφές σύστημα. Το πτερό διασπάται και ολισθαίνει παράλληλα με τους άξονες πρόσβασης, οριοθετώντας τα εξωτερικά όρια των αναδυόμενων πτερύγων, ενώ το μέρος του κύριου ναού, μετατρέπεται από κλειστό άδυτο, σε ανοιχτή πλατεία και κόμβο κινήσεων και εισόδου».
Ενθαρρύνοντας την συμμετοχικότητα στον χώρο
«Η αρχιτεκτονική μας πρόταση δίνει έμφαση στον σχεδιασμό ενός δημοσίου χώρου που συμπεριλαμβάνει το μουσείο, τις αρχαιολογικές ανασκαφές και χώρους αναψυχής και άθλησης, ενθαρρύνοντας την συμμετοχικότητα», υπογράμμισε ο Γ. Τσολάκης εξηγώντας ότι: «Ο αρχές σχεδιασμού του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου προβάλλουν το όραμα της Αθήνας του μέλλοντος. Μιας πόλης που σχετίζει τις κτιριακές υποδομές με το φυσικό έδαφος και το τοπίο, μιας πόλης που σέβεται, αναδεικνύει και συνυπάρχει αρμονικά με την ιστορία της, λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλους τους πολίτες της».
Δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας “Η ΑΥΓΗ”
Discussion about this post