Η προχειρότητα και η βιασύνη να εκμεταλλευτεί την πανδημία, προκειμένου να προχωρήσει στην προμήθεια 6.000 έξυπνων ρολογιών (smart watches) μαζί με τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό εξέθεσαν για άλλη μια φορά τον περιφερειάρχη Αττικής, Γιώργου Πατούλη ως προς τον τρόπο με τον οποία διαχειρίζεται τους πόρους της Περιφέρειας. Αποκαλυπτική των χειρισμών του είναι η απόφαση της Μείζονος Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου που δεν απορρίπτει μόνον την σύναψη σύμβασης κόστους 1,2 εκατ. ευρώ, αλλά και όλα τα βήματα για την σύναψη της σύμβασης με τους Δήμους της Αττικής, καθώς η διοίκηση Πατούλη προέβη σε ψευδεπίγραφες προγραμματικές συμβάσεις μέσω επιστολών συναίνεσης μεταξύ των Δήμων και της Περιφέρειας!
Η έμπνευσης Πατούλη «προμήθεια πιλοτικού συστήματος πρόγνωσης υγείας ευπαθών ομάδων λόγω της πανδημίας COVID -19» κόστους 1,2 εκατ. ευρώ είχε την εμπλοκή 30 Δήμων της Αττικής χωρίς η Περιφέρεια Αττικής να έχει καμία αρμοδιότητα, καθότι όπως αναφέρεται στην απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου «μόνον η κεντρική κυβέρνηση μπορεί να οργανώσει και κυρίως να χρηματοδοτήσει» τέτοια προγράμματα. «Η Τοπική Αυτοδιοίκηση υπερβαίνει τα όρια της συνταγματικής της δικαιοδοσίας όταν επιχειρεί έστω και πιλοτικά την εισαγωγή συστημάτων οργάνωσης της δημόσιας διοίκησης με την ευρύτητα του αντικειμένου που εμφανίζει το ελεγχθέν πιλοτικό πρόγραμμα», αναφέρει στην απόφαση ο πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, Ιωάννης Σαρμάς.
Μαζί με την αναρμοδιότητα της Περιφέρειας να εκπονήσει ένα τέτοιο πιλοτικό πρόγραμμα, η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αποκαλύπτει και την προχειρότητα με την οποία η διοίκηση Πατούλη σχεδίαζε μια τόσο μεγάλου κόστους προμήθεια. Οι 30 Δήμοι που αναφέρονται στον διαγωνισμό ως προϋπόθεση για την διεξαγωγή του είχαν υπογράψει με την Περιφέρεια Αττικής όχι προγραμματική σύμβαση, αλλά μια επιστολή συναίνεσης!
Στην επιστολή συναίνεσης αναφέρεται ότι «ο οικείος Δήμος από έτους έχει δεσμευτεί προφορικά (!!!) σε σχέση με το εν λόγω πρόγραμμα και συναινεί να παραλάβει τον απαιτούμενο εξοπλισμό, που θα του διατεθεί από την Περιφέρεια μέσω του αναδόχου, να παράσχει χώρο για την εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος και να διαθέσει το απαιτούμενο προσωπικό». Επίσης, αναφέρεται ότι «στον Δήμο υφίσταται το αναγκαίο εξειδικευμένο προσωπικό, που θα αναλάβει τις υποχρεώσεις χειρισμού, λειτουργίας και παρακολούθησης του υποσυστήματος και ο ανάδοχος θα διαθέσει στελέχη, τα οποία θα υποβοηθούν το ήδη υπάρχον προσωπικό του Δήμου που θα λειτουργεί το υποσύστημα».
Για την λειτουργία του πιλοτικού προγράμματος είχε προβλεφθεί η προμήθεια κεντρικής πλατφόρμας διαχείρισης, τα 6.000 έξυπνα ρολόγια που θα δίνονταν σε 6.000 άτομα, που με ιατρική πιστοποιημένα ανήκαν στις ευάλωτες ομάδες, 30 οθόνες κεντρικής διαχείρισης, 150 ταμπλέτες, λογισμικό διασύνδεσης και διάθεσης δεδομένων και ανάπτυξη εφαρμογής διαχειριστή. Ο ανάδοχος υποχρεούτο να παρέχει εγγύηση καλής λειτουργίας για 2 έτη και υπηρεσίες υποστήριξης για 3 έτη. Καθένα από τα έξυπνα ρολόγια θα συλλέγει σε 24ωρη βάση βιομετρικές ενδείξεις της υγείας του ωφελούμενου, όπως και δεδομένα γεωγραφικής θέσης και θα παρέχει λειτουργίες ανίχνευσης πτώσης και αφαίρεσης της συσκευής από το χέρι. Οι διαχειριστές του συστήματος θα διατηρούν διαδραστικό χάρτη με τα σημεία διαμονής των ωφελούμενων. Οι συλλεγόμενες πληροφορίες θα μεταφέρονται μέσω δικτύου κινητής τηλεφωνίας σε πλατφόρμα διαχείρισης, όπου θα αποθηκεύονται. Από την κεντρική πλατφόρμα διαχείρισης θα ειδοποιείται το εξειδικευμένο προσωπικό και ακολούθως το εξειδικευμένο προσωπικό των Δήμων για τυχόν άμεσες παρεμβάσεις στους ασθενείς.
Βέβαια, στο κείμενο της σύμβασης προκύπτει ασάφεια ως προς το προσωπικό, καθότι όπως αναφέρει η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου «δεν γίνεται καμία αναφορά στο αναγκαίο υγειονομικό/ ιατρικό προσωπικό, που θα αποφασίζει για τις απαιτούμενες ενέργειες κατά την παρακολούθηση των ωφελούμενων».
«Η φερόμενη ως δεδομένη συνεργασία των Δήμων παρουσιάζει κενά και καταλείπει αμφιβολίες ως προς τη δυνατότητα προσήκουσας υλοποίησης του πιλοτικού προγράμματος», αναφέρει η απόφαση της Μείζονος Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. «Επομένως, η διενέργεια του διαγωνισμού χωρίς εξασφαλισμένη –ελλείψει απόφασης των οικείων δημοτικών συμβουλίων- και μεθοδολογικά αποσαφηνισμένη σύμπραξη των οικείων Δήμων πριν τη δημοσίευση της διακήρυξης του διαγωνισμού , παρά το ότι το πιλοτικό πρόγραμμα δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς τη σύμπραξη αυτή, συνιστά παράβαση της αρχής χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, προεχόντως υπό την ειδικότερη μορφή της αρχής αποτελεσματικότητας, η τήρηση της οποία εντάσσεται και στο αντικείμενο του προσυμβατικού ελέγχου και δεν μετατίθεται ως ζήτημα εξεταζόμενο μετά την υπογραφή και κατά την υλοποίηση της σύμβασης», επισημαίνεται στην απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Σε αυτό το πλαίσιο, το Ελεγκτικό Συνέδριο κρίνει ότι: «Εφ’ όσον η εκτέλεση του προγράμματος στηρίζεται ουσιωδώς στη συνεργασία των Δήμων της περιοχής χωρικής αρμοδιότητας της Περιφέρειας, απαιτείται η έκδοση σχετικών αποφάσεων των δημοτικών συμβουλίων των εμπλεκόμενων Δήμων, η οποία έχει ουσιαστικό και όχι τυπικό χαρακτήρα, δοθέντος ότι μέσω αυτών εξειδικεύεται η μορφή και το πλαίσιο συνεργασίας, οι αρμοδιότητες, οι υποχρεώσεις αλλά και οι συναφείς ευθύνες που αναλαμβάνουν οι τελευταίοι».
Επίσης, «στο βαθμό που το πρόγραμμα προβλέπει τη διάθεση και απασχόληση προσωπικού από μέρους των Δήμων, πρέπει να επιβεβαιώνεται μέσω των παραπάνω αποφάσεων τόσο η διαθεσιμότητα, όσο και η επάρκεια αυτού να συμβάλει στην επιτυχή υλοποίηση της δράσης», επισημαίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο. «Ιδιαίτερα σοβαρές και ουσιώδεις ελλείψεις σε σχέση με τον σχεδιασμό του προγράμματος ή τη συμμετοχή σε αυτό των εμπλεκόμενων Δήμων ή τη διαθεσιμότητα των αναφερόμενων μέσων (ανθρώπινων ή μη) για την επίτευξη των στόχων που έχουν εκ των προτέρων οριστεί, δεν αποκλείεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις να συνιστούν παραβίαση της αρχής αποτελεσματικότητας», κρίνει με την απόφασή της η Μείζων Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας “Η ΑΥΓΗ”
Discussion about this post