Τις μηχανές στο φουλ έχει βάλει ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος και η υφυπουργός, Βιβή Χαραλαμπογιάννη προκειμένου το επόμενο διάστημα να έχουν έτοιμο το νομοσχέδιο για την επιτάχυνση ελέγχου των δικαιολογητικών από το ΑΣΕΠ, ώστε να γίνονται όσο το δυνατόν συντομότερα οι προσλήψεις στο Δημόσιο και σε καμία περίπτωση να μην χρονίζουν, όπως έχουμε παρατηρήσει τα τελευταία χρόνια. Το νομοσχέδιο θα έχει και ένα δεύτερο σκέλος που θα αφορά την επέκταση του μπόνους των δημοσίων υπαλλήλων, όπως το είχε παρουσιάσει αποκλειστικά η POLITICAL.
Το «αγκάθι» της καθυστέρησης των προσλήψεων στο Δημόσιο μέσω των διαγωνισμών του ΑΣΕΠ είναι ένα ζήτημα που έχει απασχολήσει πολύ έντονα το κυβερνητικό επιτελείο και προσωπικά τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη. Εξάλλου, μετά τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης η πρώτη σύσκεψη που έκανε ό Κυριάκος Μητσοτάκης στο Μέγαρο Μαξίμου ήταν με τον υπουργό Εσωτερικών Θεόδωρο Λιβάνιο και την υφυπουργό Βιβή Χαραλαμπογιάννη με ακριβώς αυτό το αντικείμενο. Εκεί παρουσιάστηκαν τα προβλήματα, που οδηγούν σε καθυστερήσεις στην πρόσληψη υπαλλήλων στο Δημόσιο. Εξάλλου, από τον μεγάλο διαγωνισμό 2Γ/2022, που πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2023 ακόμη εκκρεμεί η έκδοση οριστικών αποτελεσμάτων. Σε αυτό το ζήτημα, αναγνωρίστηκε ότι δεν φταίνε σε καμία περίπτωση οι υπάλληλοι του ΑΣΕΠ, αλλά η ίδια η διαδικασία. Εξ αυτού του λόγου, η εισήγηση από την ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών ήταν η επιτάχυνση δια της ψηφιοποίησης, ταυτοποίησης και διακρίβωσης της πιστότητας των δικαιολογητικών.
Που οφείλονται οι καθυστερήσεις;
Μπορεί οι αιτήσεις συμμετοχής στις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ να υποβάλλονται ηλεκτρονικά, όμως η μεγάλη καθυστέρηση προκύπτει από τον διπλό έλεγχο των δικαιολογητικών των υποψηφίων. Αυτό γιατί στην πρώτη φάση το ΑΣΕΠ ελέγχει τα προσόντα που έχει δηλώσει στην αίτησή του ο υποψήφιος και αποδεικνύονται από τα προσκομισθέντα δικαιολογητικά, προτού ανακοινωθεί η βαθμολογία. Όμως, στην δεύτερη φάση του διορισμού, ο φορέας διορισμού του καλεί τον νέο υπάλληλο να προσκομίσει όλα τα δικαιολογητικά για να ελέγξει τη γνησιότητά τους.
Ατομική ψηφιακή θυρίδα
Για να μην υπάρχουν δυο στάδια ελέγχου, η ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών δρομολογεί την επέκταση της ψηφιακής πιστοποίησης εγκυρότητας των δικαιολογητικών για την πλήρωση της θέσης. Αυτό έχει ήδη ξεκινήσει για κάποια πανεπιστήμια, προκειμένου να καταχωρούνται οι τίτλοι σπουδών ψηφιακά, πράγμα που πρόκειται να επεκταθεί σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας. Παράλληλα, θα διαμορφωθεί η ψηφιακή θυρίδα για κάθε υποψήφιο, ώστε τα δικαιολογητικά να αντλούνται αυτόματα και άπαξ από όλα τα ψηφιακά μητρώα του Δημοσίου (gov.gr, e-efka, ptyxia.gov.gr), προκειμένου ο υπάλληλος του ΑΣΕΠ να είναι βέβαιος τόσο ότι υπάρχουν όσο και ότι είναι γνήσια τα δικαιολογητικά του κάθε υποψηφίου.
Πληροφορούμαστε ότι το χρονοδιάγραμμα είναι έως τα τέλη Ιουλίου τα μεγάλα πανεπιστήμια της χώρας μας να έχουν συνδεθεί διαλειτουργικά με όλο το ψηφιακό σύστημα του Δημοσίου. Επίσης, 180.000 βεβαιώσεις ισοτιμίας είναι ήδη ψηφιακά διαθέσιμες και από τον ΔΟΑΤΑΠ, ενώ στην ίδια ψηφιακή εφαρμογή θα εμπίπτουν τα πτυχία γλωσσομάθειας, η γνώση ηλεκτρονικού υπολογιστή και η βεβαίωση προϋπηρεσίας από τον ΕΦΚΑ. Το ίδιο βέβαια πρέπει να γίνει για τα απολυτήρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και για τις άδειες άσκησης επαγγέλματος.
Μείωση και στον χρόνο ενστάσεων
Ένα ακόμη «αγκάθι» που θα ξεπεραστεί μειώνοντας το άγχος των υποψηφίων για διορισμό είναι και ο χρόνος ενστάσεων. Ενώ μέχρι πρότινος ο έλεγχος γινόταν χωρίς την μεσολάβηση των βάσεων δεδομένων, στην περίπτωση που λειτουργήσει η διαλειτουργικότητα των βάσεων δεδομένων, ο έλεγχος των πιστοποιητικών για τον διορισμό θα γίνεται σε χρόνο ρεκόρ και άρα οι διορισμοί θα γίνονται σε πολύ σύντομο χρόνο.
Υποχρεωτική η παραμονή στην θέση
Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της κένωσης θέσεων σε συγκεκριμένες υπηρεσίες μετά από την διετία διορισμού, πράγμα που επηρεάζει κυρίως τους Δήμους ως προς την στελέχωσή τους, στο τραπέζι του Μαξίμου έχει πέσει και η ιδέα της επιβολής ποινής. Παρατηρείται το φαινόμενο, ο διορισθείς να αλλάζει θέση προτίμησης για τον διορισμό, πράγμα που δημιουργεί δυσλειτουργία στην υπηρεσία, που έχει αρχικά διοριστεί. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο, λοιπόν, υπάρχει η σκέψη ακόμη και για θεσμοθέτηση ποινής σε περίπτωση μη αποδοχής του διορισμού, που μπορεί να θέτει τον εκάστοτε υποψήφιο εκτός της συμμετοχής στη διαδικασία του ΑΣΕΠ για συγκεκριμένο αριθμό χρόνων. Για την παρακολούθηση της τοποθέτησης του νεοδιορισθέντος σε συγκεκριμένη θέση στο Δημόσιο, υπάρχει η σκέψη να διατηρείται η ψηφιακή του θυρίδα και να μεταφέρεται αυτούσια στο Κεντρικό Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού του Δημοσίου, οπότε με την εγγραφή του να προστίθεται αυτόματα στο υπάρχον δυναμικό της δημόσιας διοίκησης.
(Δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική εφημερίδα Political)
Discussion about this post