Μεσοβέζικη λύση δίνει ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης στο ζήτημα της άσκησης αρμοδιοτήτων της Οικονομικής Επιτροπής των Δήμων και Περιφερειών, καθώς το εν λόγω όργανο δεν παύει να έχει υπερενισχυμένο αποφασιστικό ρόλο, αλλά επαφίεται στην απόλυτη πλειοψηφία του δημοτικού και του περιφερειακού συμβουλίου να αποφασίσει εάν θα ασκήσει τις αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής. Αυτό είναι το πνεύμα της πολυαναμενόμενης ρύθμισης μετά την απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που ακύρωσε τις διατάξεις του τέως υπουργού Εσωτερικών, Τάκη Θεοδωρικάκου για την εκ των υστέρων αλλαγή στη σύνθεση της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής χωρίς να γίνει εφαρμογή του εκλογικού συστήματος της απλής αναλογικής.
Υπό προϋποθέσεις
Η ρύθμιση Βορίδη συνιστά εν μέρει συμμόρφωση με την απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, αλλά θέτει πολύ αυστηρές προϋποθέσεις για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της Οικονομικής Επιτροπής από το δημοτικό και το περιφερειακό συμβούλιο. «Το δημοτικό/περιφερειακό συμβούλιο μπορεί για θέματα ιδιαίτερα σοβαρά, με ειδική αιτιολογία και με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του να αποφασίζει ότι θα ασκήσει το ίδιο τις αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής», αναφέρεται στο κείμενο της ρύθμισης. Επίσης, ορίζεται ότι «η Οικονομική Επιτροπή με ειδική απόφαση που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών της μπορεί να παραπέμπει συγκεκριμένο θέμα της αρμοδιότητάς της στο δημοτικό/περιφερειακό συμβούλιο για τη λήψη απόφασης, εφ’ όσον κρίνει ότι αυτό επιβάλλεται από την ιδιαίτερη σοβαρότητά του».
Με ετήσια θητεία
Σημειωτέον ότι η διάρκεια θητείας της Οικονομικής Επιτροπής από διετής μετατρέπεται σε ετήσια και το ίδιο θα ισχύει για τη νέα αυτοδιοικητική περίοδο που θα προκύψει μετά τις εκλογές της 8ης Οκτωβρίου 2023. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι την πρώτη Κυριακή του Ιανουαρίου αρχής γενομένης από το 2024 θα γίνονται εκλογές στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια για την ανάδειξη των νέων μελών της Οικονομικής Επιτροπής.
Οι αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής
Στη νέα ρύθμιση γίνεται ενοποίηση των διατάξεων, που είχαν ψηφιστεί από τον τέως υπουργό Εσωτερικών, Τάκη Θεοδωρικάκο και τον νυν υπουργό Εσωτερικών, Μάκη Βορίδη και αποτυπώνουν υπερενισχυμένες αρμοδιότητες στην Οικονομική Επιτροπή σε σχέση με αυτό που προβλεπόταν στον «Καλλικράτη» (Ν. 3852/2010).
Με άξονα την υπερενίσχυση των αρμοδιοτήτων της Οικονομικής Επιτροπής σε Δήμους και Περιφέρειες, ενώ στον Ν. 4623/2019 -Νόμος Θεοδωρικάκου – προβλεπόταν ότι η Οικονομική Επιτροπή «προελέγχει» τον απολογισμό του Δήμου και της Περιφέρειας, στη νέα διάταξη Βορίδη ορίζεται ότι τον «εγκρίνει».
Ως προς την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΟΤΑ, ενώ στο Νόμο Θεοδωρικάκου αναφερόταν ότι η Οικονομική Επιτροπή «εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο το πολυετές σχέδιο διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας του Δήμου και έχει την ευθύνη της υλοποίησής του», στη ρύθμιση Βορίδη αυτή η διάταξη εμπλουτίζεται καθώς η Οικονομική Επιτροπή θα «έχει την ευθύνη και την αποφασιστική αρμοδιότητα για την υλοποίηση του», ενώ ο πρόεδρός της «ενημερώνει το δημοτικό συμβούλιο για την ετήσια πρόοδο υλοποίησης του σε ειδική συνεδρίαση τον μήνα Δεκέμβριο κάθε έτους». Σημειωτέον ότι στον «Καλλικράτη» αναφερόταν ότι η Οικονομική Επιτροπή «εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο το ετήσιο σχέδιο διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας του Δήμου».
Καθ’ όλα τα άλλα, παραμένει η αρμοδιότητα της αναθέτουσας αρχής στην Οικονομική Επιτροπή. Συγκεκριμένα, «η Οικονομική Επιτροπή ασκεί καθήκοντα αναθέτουσας αρχής κατά το στάδιο που προηγείται της σύναψης των συμβάσεων έργου, μελετών, υπηρεσιών και προμηθειών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού πλην των περιπτώσεων που υπάγονται στην αρμοδιότητα του δημάρχου/περιφερειάρχη για την απευθείας ανάθεση».
Να σημειωθεί ότι η Οικονομική Επιτροπή «αποφασίζει για την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων, τη διεξαγωγή και κατακύρωση κάθε μορφής δημοπρασιών και διαγωνισμών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που αφορούν σε έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες, καθώς και τη συγκρότηση των ειδικών επιτροπών διεξαγωγής και αξιολόγησης από μέλη της ή ειδικούς επιστήμονες, υπάλληλους των ΟΤΑ ή δημοσίους υπαλλήλους».
Παράλληλα, η Οικονομική Επιτροπή «αποφασίζει για την υποβολή προτάσεων εκ μέρους του Δήμου και της Περιφέρειας για τη χρηματοδότηση ή επιχορήγηση δράσεων, προγραμμάτων και αντίστοιχων έργων από εθνικούς πόρους, πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή οποιουδήποτε άλλου φορέα και αποφασίζει, όπου απαιτείται για την αποδοχή χρηματοδότησης ή επιδότησης ή επιχορήγησης πράξεων που εντάσσονται στα πάσης φύσεως αναπτυξιακά προγράμματα ή προγράμματα επιχορήγησης».
Για την δε συνομολόγηση δανείων, η Οικονομική Επιτροπή των Δήμων «αξιολογεί και μελετά την ανάγκη σύναψης δανείων με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, διαπραγματεύεται με αυτά τον καθορισμό των όρων δανειοδότησης και υποβάλλει σχετική εισήγηση στο δημοτικό συμβούλιο». Επίσης, η Οικονομική Επιτροπή των Δήμων αποφασίζει για την διευκόλυνση των οφειλετών για ποσά άνω των 150.000 ευρώ.
Για την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής των Δήμων ορίζεται ότι «οι αποφάσεις που αφορούν την κυκλοφορία από το δημοτικό συμβούλιο μετά από εισήγηση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου και επιβάλλονται για έγκριση σε αυτό».
Για τις Περιφέρειες, η ρύθμιση Βορίδη προβλέπει ότι η Οικονομική Επιτροπή «αποφασίζει για τη σύναψη χρηματοδοτικών μισθώσεων (leasing) μηχανολογικού εξοπλισμού και οχημάτων της Περιφέρειας». Επίσης, με τη ρύθμιση Βορίδη διευκρινίζεται ότι η Οικονομική Επιτροπή «αποφασίζει για την ίδρυση ή την συμμετοχή της Περιφέρειας σε Αναπτυξιακό Οργανισμό ή για την προσαρμογή των υφιστάμενων αναπτυξιακών ανώνυμων εταιρειών και δικτύων Περιφερειών». Παράλληλα, η ρύθμιση Βορίδη ορίζει ότι η Οικονομική Επιτροπή «κηρύσσει την αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτου για έργα αρμοδιότητας της οικείας Περιφέρειας, όταν έχει εκδοθεί πράξη υπουργικού συμβουλίου περί υπαγωγής της απαλλοτρίωσης στη διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων, που κυρώθηκε με το άρθρο 1 του Ν. 2882/2021».
Δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας “Η ΑΥΓΗ”
Discussion about this post