Την ώρα που η COSCO βιάζεται να προχωρήσει την κατασκευή του νότιου προβλήτα κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά αγνοώντας για μια ακόμη φορά τους νόμους και τους κανόνες που διατρέχουν το ελληνικό κράτος, που είναι και μέλος της Ε.Ε. επαναλαμβάνοντας τις πρακτικές του παρελθόντος, πιάνεται στα πράσα και αναγκάζεται να δώσει εξηγήσεις, μαζί με την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και την «γαλαζια» διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής.
Ο λόγος για την παράνομη μεταφορά τοξικών ιζημάτων από τον πυθμένα της ευρύτερης περιοχής του μώλου Θεμιστοκλέους, όπου εδώ και μέρες γίνονται παράνομες εργασίες υποθαλάσσιας εκσκαφής (σ.σ. βυθοκόρηση). Κι όλα αυτά, ενώ δεν έχει επικυρωθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τα έργα στο λιμάνι. Τη μόνη έγκριση που έχει λάβει η ΜΠΕ είναι από την παράταξη του «γαλάζιου» περιφερειάρχη Αττικής, Γιώργου Πατούλη με την ανοχή της παράταξης Σγουρού, κατά την τελευταία, εσπευσμένη, έκτακτη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου.
Τα μυστικά του πυθμένα…
Στο ερώτημα, λοιπόν, που πηγαίνουν τα τοξικά ιζήματα από τις εκσκαφές στον πυθμένα του λιμανιού του Πειραιά παραμένει, προς το παρόν, αναπάντητο. Όμως σύμφωνα με πληροφορίες που περιήλθαν στην «Αυγή», και ενημερώνουμε με κάθε επιφύλαξη είναι ότι υπήρξε απόπειρα να μεταφερθούν και να απορριφθούν κάπου στον Σαρωνικό. Στην τοποθέτησή του στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Πειραιά, ο Νίκος Μπελαβίλας, επικαλέστηκε την μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τον βυθού του Κεντρικού Λιμένα, όπου διαπιστώθηκε η ύπαρξη τοξικών ουσιών. «Η επικινδυνότητα τους επιβεβαιώνεται σήμερα από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), τον καθηγητή Βασίλη Τσελέντη του Πανεπιστημίου του Πειραιά και την περιβαλλοντική οργάνωση ‘Αρχιπέλαγος’», υπογράμμισε ο Ν. Μπελαβίλας. «Και από την Αντιπεριφέρεια Πειραιά δηλώνεται επιπρόσθετα και ξεκάθαρα, ότι ακόμη και ιζήματα του βυθού, έξωθεν του μόλου Θεμιστοκλέους ακόμη και αν μικρό τους κλάσμα, χαρακτηρίζεται ως αδρανές, δεν είναι επιτρεπτό να πέσουν στον βυθό του Σαρωνικού, γιατί θα καταστρέψουν το βιο – περιβάλλον», τόνισε ο Ν. Μπελαβίλας. «Δεδομένου δε ότι ο βυθός της δυτικής Πειραϊκής είναι χαρακτηρισμένος ως ακατάλληλος για κολύμβηση, είναι βέβαιο ότι η λάσπη του βυθού του-προφανώς ακατάλληλη για επαφή με το ανθρώπινο σώμα- μεταφέρεται σε υγιή τμήματα του Σαρωνικού, και μάλιστα κοντά στα νησιά», επισήμανε.
Το έγγραφο – «φωτιά»
Κι ενώ οι κάτοικοι και οι φορείς του Πειραιά παρακολουθούν με αγωνία τα παράνομα έργα εκσκαφής στην έξω πλευρά του μώλου Θεμιστοκλέους, αναζητώντας απαντήσεις για το που μεταφέρονται τα ιζήματα και τα υλικά του πυθμένα, αίσθηση αναμένεται να προκαλέσει έγγραφο, που έχει στα χέρια της η «Αυγή». Συγκεκριμένα, με έγγραφό του, που φέρει την ημερομηνία της 22ας Μαΐου 2020, ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας, απευθύνεται στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Ελευσίνας, το υπουργείο Ναυτιλίας και την Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας ζητά ενημέρωση για τον λόγο της διακίνησης αδρανών υλικών από τον προβλήτα της Χαλυβουργικής προς το λιμάνι του Πειραιά. Όπως υπογραμμίζεται στο συγκεκριμένο έγγραφο «η εν λόγω διακίνηση στερείται παντελώς άδειας ή σύμφωνης γνώμης του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας».
Ο βιαστικός κ. Πατούλης
Να σημειωθεί ότι το έγγραφο του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας φέρει ημερομηνία, με απόσταση μιας μόλις δυο ημερών από τη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Αττικής, όπου ο «γαλάζιος» περιφερειάρχης, Γιώργος Πατούλης έσπευσε να αποσπάσει την έγκριση των περιφερειακών συμβούλων για την έγκριση των έργων στο λιμάνι του Πειραιά. Ο ίδιος εμφανίστηκε απροετοίμαστος σε μια τόσο σοβαρή συζήτηση. Όταν μάλιστα τέθηκε από όλες τις πτέρυγες της αντιπολίτευσης το αίτημα για εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τα έργα της λιμενικής ζώνης του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, που εκτείνεται ως το Πέραμα, μήκους 33 χιλιομέτρων, ο ίδιος επέμεινε στην προχειρογραμμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που απαιτείται για έργα μικρής κλίμακας.
Για χατίρι της COSCO
Η επιλογή Πατούλη να υπερασπιστεί σε μια προχειρογραμμένη και εν πολλοίς ανεπίκαιρη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων προδίδει αφ’ ενός την βιασύνη του, αφ’ ετέρου συνιστά επίδειξη καλής διαγωγής προς την κυβέρνηση Μητσοτάκη για ένα τόσο μεγάλο έργο, που εκτελείται κομμάτι – κομμάτι για το χατίρι της COSCO και την αποκλειστική εξυπηρέτηση των συμφερόντων του κινεζικού κολοσσού
Έργα χωρίς άδεια!
Ειδικά για το έργο του προβλήτα της κρουαζιέρας το νότιο προβλήτα του λιμένα Πειραιά, υπάρχει έγγραφο της «Hill International» – που είναι ορισμένη από τον νόμο, ως ο διεθνής τεχνικός οίκος παρακολούθησης του συγκεκριμένου έργου – το οποίο αναφέρει ότι «δεν δύναται να ολοκληρωθεί η διαδικασία αδειοδότησης των τεσσάρων έργων (σ.σ. μεταξύ αυτών και της επέκτασης του νότιου προβλήτα κρουαζιέρας), χωρίς την έκδοση της σχετικής Απόφασης Έγκρισης των Περιβαλλοντικών Όρων από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος». Να σημειωθεί ότι η έκδοση της Απόφασης Έγκρισης των Περιβαλλοντικών Όρων, η οποία θα βασίζεται στην εγκεκριμένη από το υπουργείο Περιβάλλοντος Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, είναι αποκλειστική προϋπόθεση για να ξεκινήσει το όποιο έργο. Διαφορετικά, όπως επισημαίνει και το σχετικό έγγραφο της «Hill International» το έργο είναι μη αδειοδοτημένο και άρα παράνομο.
Χωρίς ευθύνη η Περιφέρεια Αττικής;
Ενδιαφέρον, πάντως, έχει άλλο ένα έγγραφο που έχει στην διάθεσή της η «Αυγή» και «καίει» τον «γαλάζιο» περιφερειάρχη Αττικής, λόγω της βιασύνης του. Είναι γνωστό, λοιπόν, ότι η τεχνική υπηρεσία και οι μηχανικοί της έχουν την πλήρη ευθύνη των τεχνικών έργων, αλλά οι εποπτεύοντες φορείς διατηρούν την εποπτεία τους στο έργο. Στην περίπτωση, όμως, του «γαλάζιου» περιφερειάρχη, η εποπτεία του έργου των εκσκαφών στον πυθμένα του κεντρικού λιμένα εκχωρείται από την Περιφέρεια Αττικής «κατά αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς».
Συγκεκριμένα, με έγγραφό της 5ης Μαΐου 2020, η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Αττικής εγκρίνει «την μελέτη υποχρεωτικής επένδυσης ‘βυθοκόρηση κεντρικού λιμένα’ στο πλαίσιο της αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής», και εκχωρεί τις όποιες ευθύνες εποπτείας της στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά. «Η σκοπιμότητα, η επιλογή, ο προγραμματισμός, η διαδικασία ανάθεσης μελέτης, η διαδικασία δημοπράτησης και η διαδικασία εκτέλεσης των εργασιών που θα εκτελεστούν, αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά», αναφέρεται στο έγγραφο της Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Αττικής, το οποίο κάνει αναφορά και στο έγγραφο της «Hill International» ότι το έργο είναι μη αδειοδοτημένο και άρα παράνομο.
Προ τι η εκχώρηση της εποπτείας;
Εγείρονται, λοιπόν, σημαντικά ερωτήματα, που μένει να απαντηθούν. Αρχής γενομένης, γιατί η Περιφέρεια Αττικής απεμπολεί την υποχρέωσή της για θεσμική εποπτεία του έργου, που σημαντικό μέρος χρηματοδοτεί; Να σημειωθεί ότι το έργο για το νέο προβλήτα κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά γίνεται με χρηματοδότηση από την Ε.Ε., που έχουν εγγραφεί στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής με αρχικό προϋπολογισμό 136 εκατομμύρια ευρώ! Πληροφορούμαστε ότι οι δεσμεύσεις ποσών εκ μέρους της Περιφέρειας Αττικής έχουν υπερβεί σημαντικά τον αρχικό προϋπολογισμό… Επαναλαμβάνουμε, λοιπόν το ερώτημα: Προ τι λοιπόν η εκχώρηση της εποπτείας του έργου από την Περιφέρεια Αττικής στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά;
Δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας “Η ΑΥΓΗ”
Discussion about this post