Σε εφαρμογή ο Κόμβος Παρακολούθησης Επιδόσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης deiktesota.gov.gr, με σκοπό την ενίσχυση της διαφάνειας και της δημόσιας λογοδοσίας των Δήμων και Περιφερειών της χώρας, μέσω της άμεσης πρόσβασης όλων των πολιτών σε δεδομένα που αφορούν στη λειτουργία και το έργο τους. Οι υπόχρεοι θα πρέπει να εγγραφούν στην πλατφόρμα έως την 15η Ιανουαρίου 2025 και ακολούθως έως την 28η Φεβρουαρίου 2025 θα πρέπει να έχουν καταχωρηθεί όλα τα απαιτούμενα στοιχεία.
Πρόκειται για μια ψηφιακή αυτή πλατφόρμα συγκεντρώνει ανωνυμοποιημένα δεδομένα για 770 στοιχεία και 167 δείκτες, ταξινομημένα σε 12 ομάδες δεδομένων για τους Δήμους και 8 για τις Περιφέρειες. Από αυτά, τα 255 αντλούνται απευθείας από περισσότερα από 15 διαφορετικά υφιστάμενα δημόσια μητρώα με διαλειτουργικότητες, ενώ τα 515 συγκεντρώνονται μέσω ερωτηματολογίων που οφείλουν να συμπληρώνουν οι ίδιοι οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην πλατφόρμα, καταλήγοντας στους 24, 17 για τους Δήμους και 7 για τις Περιφέρειες, τελικούς δείκτες αξιολόγησης.
Η πρώτη συγκέντρωση όλων των παραπάνω δεδομένων στον Κόμβο έχει ξεκινήσει και ολοκληρώνεται στο τέλος Φεβρουαρίου. Μέχρι τότε, πρόσβαση στον Κόμβο deiktesota.gov.gr έχουν οι Δήμοι και οι Περιφέρειες για την υποβολή των στοιχείων, ενώ αμέσως μετά ο Κόμβος θα είναι ελεύθερα προσβάσιμος σε όλους.
Τα στοιχεία των Δήμων ταξινομούνται σε 12 ομάδες δεδομένων ως εξής:
- Οικονομικά Στοιχεία
- Επενδύσεις και Αξιοποίηση Ακίνητης Περιουσίας
- Ποιότητα Ζωής – Αθλητισμός – Πολιτισμός
- Περιβάλλον – Απορρίμματα
- Εκπαίδευση και Προσχολική Αγωγή
- Άτομα με Αναπηρία – Κοινωνική Προστασία
- Πολιτική Προστασία
- Διαχείριση αδέσποτων ζώων συντροφιάς
- Συντήρηση υποδομών – Ενεργειακή κατανάλωση
- Ανθρώπινο Δυναμικό
- Έξυπνες Πόλεις
- Δημογραφία, βιοτικό επίπεδο, τοπική δραστηριότητα.
Τα στοιχεία των Περιφερειών ταξινομούνται σε 8 ομάδες δεδομένων ως εξής:
- Οικονομικά Στοιχεία
- Επενδύσεις και Αξιοποίηση Ακίνητης Περιουσίας
- Πολιτική Προστασία
- Υποδομές
- Εκπαίδευση
- Ανθρώπινο Δυναμικό
- Έξυπνες Πόλεις
- Δημογραφία, βιοτικό επίπεδο, τοπική δραστηριότητα.
Η εγγραφή και η καταχώρηση στοιχείων
Ως υπόχρεα πρόσωπα λογίζονται οι Γενικοί Γραμματείς των Δήμων, οι Εκτελεστικοί Γραμματείς των Περιφερειών και, ελλείψει αυτών, οι Προϊστάμενοι Οικονομικών Υπηρεσιών των ΟΤΑ πρέπει να έχουν ολοκληρώσει μέχρι την 15η Ιανουαρίου 2025 α) την εγγραφή τους στην ειδική διαδικτυακή εφαρμογή του ερωτηματολογίου και β) την εξουσιοδότηση των υπαλλήλων που θα αναλάβουν την καταχώριση και αποθήκευση των στοιχείων, σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν αναρτηθεί στην ενότητα «Χρήσιμα έγγραφα και οδηγίες» της ιστοσελίδας του Κόμβου (https://deiktesota.gov.gr). Επίσης, μέχρι την 28η Φεβρουαρίου 2025 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η καταχώριση και οριστική υποβολή στοιχείων έτους 2024 των Δήμων και των Περιφερειών, μέσω των αντίστοιχων ερωτηματολογίων.
Για την λογοδοσία και την χάραξη πολιτικής
Επισημαίνοντας ότι ο Κόμβος Παρακολούθησης Επιδόσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποτελεί μία πραγματική μεταρρύθμιση, προσανατολισμένη στην ενίσχυση της δημόσιας λογοδοσίας, ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος υπογραμμίζει ότι με αυτόν τον τρόπο «οι ΟΤΑ θα μπορούν να αναδείξουν, με μετρήσιμα και αντικειμενικά στοιχεία το έργο που επιτελούν» και «το κεντρικό κράτος θα χαράσσει πολιτική και θα προσαρμόζει τις παρεμβάσεις του εστιασμένα, βάσει πραγματικών στοιχείων και δεδομένων». Εστιάζοντας στην δημόσια λογοδοσία, ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος τονίζει ότι ο Κόμβος συνιστά ένα εργαλείο «για τους πολίτες, οι οποίοι έχουν δικαίωμα να ενημερώνονται για τα πεπραγμένα και τις προτεραιότητες των τοπικών αρχών που τους υπηρετούν». «Προσδοκούμε η ολοκλήρωση της καταγραφής των στοιχείων να αναδείξει με τρόπο σαφή και εύληπτο το πολυσύνθετο και δύσκολο έργο των Δήμων και των Περιφερειών της χώρας και τα αποτελέσματα της δουλειάς τους, που στόχο έχει τη βελτίωση της καθημερινότητας όλων», σημειώνει ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος.
«Πρόκειται για ένα έργο με αντίκτυπο σε πολλά επίπεδα: ορθής διακυβέρνησης, διαφάνειας, άμεσης ανταπόκρισης της διοίκησης. Ως Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών στηρίζουμε το πέρασμα της τοπικής αυτοδιοίκησης στην ψηφιακή εποχή στοχεύοντας στην ενδυνάμωσή της προς όφελος των πολιτών», τονίζει από την πλευρά του ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
Discussion about this post