“Ζητείται κοπέλα έως 28 ετών για εργασία” ή “Ζητείται άνδρας 35 ετών με μηχανάκι για εργασία” είναι κάποιες από τις αγγελίες που δείχνουν τον βαθμό του αποκλεισμού από την αγορά εργασίας. Παράλληλα, μας κατακλύζουν καθημερινά περιστατικά όπου ο εργοδότης απέλυσε την υπάλληλό του, όταν του ανακοίνωσε ότι είναι έγκυος ή εργοδότης απέλυσε υπάλληλο μετά την επιστροφή της από την άδεια μητρότητας. Ακόμη – ακόμη, εργοδότης απέλυσε εργαζόμενη με χρόνια πάθηση ή έγγαμος δεν προσλήφθηκε με την αιτιολογία των οικογενειακών υποχρεώσεων του. Μηχανολόγος – μηχανικός, επίσης, αποκλείσθηκε από την πρόσληψη γιατί είναι ηλικίας άνω των 35 ετών. Αυτά είναι μόνον κάποιες από τις καταγγελίες που κατέφθασαν στον Συνήγορο του Πολίτη το 2018 και συγκεντρώθηκαν στην ειδική έκθεσή του για την ίση μεταχείριση, που δημοσιεύτηκε χθες με την ανεξάρτητη Αρχή να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου.
Το 2018, οι καταγγελίες προς την Ανεξάρτητη Αρχή ήταν αυξημένες κατά 18% σε σχέση με το 2017 και ανήλθαν στις 899. Από το σύνολο των αναφορών, το 57% αφορά διακρίσεις με βάση το φύλο, το 14% διακρίσεις λόγω αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης, το 7% διακρίσεις λόγω εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής. Πολύ λιγότερες ήταν οι αναφορές που έφθασαν στην Ανεξάρτητη Αρχή για διακρίσεις λόγω ηλικίας, φυλής ή χρώματος, θρησκεύματος, κοινωνικής κατάστασης ή σεξουαλικού προσανατολισμού. Ο ΣτΠ αποδίδει την αύξηση των αναφορών στην πολυετή κρίση, που έθεσε σε προτεραιότητα την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων συρρικνώνοντας δραματικά τους ελεγκτικούς μηχανισμούς και αυτός ο συνδυασμός οδήγησε στην αυξημένη εμφάνιση περιστατικών κοινωνικής ανισότητας και άνισης μεταχείρισης σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής και ιδίως στην αγορά εργασίας.
Για την ίση μεταχείριση στην αγορά εργασίας
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι παραβίαση της ίσης μεταχείρισης είναι συνήθης εργοδοτική πρακτική στον δημόσιο τομέα, ο ΣτΠ ζητά την εγρήγορση των ελεγκτικών μηχανισμών. Παράλληλα, με σκοπό την άμβλυνση των ανισοτήτων στην αγορά εργασίας, ο ΣτΠ πρόκειται από τις αρχές του 2019 να ξεκινήσει καμπάνια προς όλα τα αγγελιοδοτικά μέσα ευρείας κυκλοφορίας να εφαρμόζουν καλές πρακτικές στην κατεύθυνση της ίσης μεταχείρισης. Να σημειωθεί ότι ο ΣτΠ έχει εντοπίσει πληθώρα αγγελιών που εισάγουν την διάκριση λόγων φύλου, ηλικίας ή εθνότητας. “Οι περιορισμοί αυτοί αφορούν όλες τις ειδικότητες, καθώς και τις θέσεις εργασίας η φύση των οποίων σε καμία περίπτωση δεν θα δικαιολογούσε εξαίρεση από την προστασία των διακρίσεων, καθώς δεν αντιστοιχούν σε χαρακτηριστικά ουσιώδους σημασίας σε σχέση με την ικανότητα εκτέλεσης συγκεκριμένης επαγγελματικής δραστηριότητας”, υπογραμμίζει ο ΣτΠ.
Κάνοντας τον απολογισμό του για το 2018, ο ΣτΠ αναφέρεται σε σειρά νομοθετικών προτάσεών του για την επίτευξη της ίσης μεταχείρισης. Μεταξύ άλλων έχει προτείνει για την ισότητα ως προς τα άτομα με αναπηρία ή χρόνιες παθήσεις, να διευρυνθεί η λίστας των παθήσεων ώστε οι εκπαιδευτικοί αυτής της κατηγορίας να διορίζονται κατά προτεραιότητα. Οι δε δημόσιοι υπάλληλοι που είναι γονείς με τέκνο ΑμΕΑ να μπορούν να έχουν μειωμένο ωράριο. Επίσης, ο ΣτΠ έχει προτείνει την υποστήριξη των ευπαθών ομάδων και ιδίως των φοιτητών με την ένταξή τους σε προγράμματα ενίσχυσης. Για την προστασία της μητρότητας, ο ΣτΠ έχει προτείνει να υπάγονται στην επιδότηση του ΟΑΕΔ και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, όπως επίσης να δίνεται και άδεια για υιοθεσία τέκνου. Στην περίπτωση του πολιτικού γάμου ή της σύναψης συμφώνου συμβίωσης, ο ΣτΠ έχει προτείνει να απαλειφθεί το θρήσκευμα από τα έγγραφα των δήμων. Στην προσπάθειά του να διορθώσει μια διαχρονική στρέβλωση αναφορικά με την δυνατότητα διορισμού στο Δικαστικό Σώμα των Ενόπλων Δυνάμεων όχι μόνον όσων είναι Έλληνες λόγω καταγωγής αλλά και όσων έχουν πολιτογραφηθεί Έλληνες ο ΣτΠ έχει ζητήσει από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας να υιοθετήσεις την απόφαση του ΣτΕ το 2014 με τη οποία κρίθηκε ως αντισυνταγματική η προϋπόθεση της εθνικής καταγωγής. Ωστόσο, στον διαγωνισμό του 2018, που διενέργησε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν εφαρμόστηκε η απόφαση του ΣτΕ και οι προϋποθέσεις του περιορίζονταν στην ελληνική καταγωγή.
Διακρίσεις με βάση την εθνότητα
Για ζητήματα που αφορούν στην διάκριση με βάση την φυλή και την εθνότητα, ο ΣτΠ υποστηρίζει ότι η ανταπόκριση των διωκτικών και των ελεγκτικών αρχών είναι βραδεία. Συγκεκριμένα, ο ΣτΠ παρακολουθώντας στενά τις υποθέσεις βίαιων επιθέσεων κατά προσφύγων και μεταναστών σε Λέρο (2017), Ασπρόπυργο (2018) και Μυτιλήνη (2018), διαπιστώνει ότι “τα αντανακλαστικά της Αστυνομίας στην διερεύνηση των περιστατικών με ενδεχόμενο ρατσιστικό κίνητρο δεν έχουν βελτιωθεί σε ικανοποιητικό βαθμό με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στις καθυστερήσεις ολοκλήρωσης των διενεργούμενων ερευνών”.
Ειδικά για την περίπτωση των επιθέσεων και της εν γένει κακομεταχείρισης των εργατών στη Μανωλάδα, ύστερα μάλιστα από την καταδικαστική απόφαση από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου το 2017, ο ΣτΠ εντοπίζει ότι “τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα δεν είναι ικανοποιητικά, ιδίως σε ό,τι αφορά την απαιτούμενη ετοιμότητα της Διοίκησης να ανταποκριθεί με επάρκεια στις υποχρεώσεις της παρά την προηγηθείσα καταδίκη”. Να σημειωθεί ότι το 2018 ο ΣτΠ απευθύνθηκε σε όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες (Σώμα Επιθεωρητών Εργασίας, Αποκεντρωμένη Διοίκησης, δήμο Ανδραβίδας – Κυλλήνης, Πυροσβεστική, Αστυνομική Υπηρεσία και τα συναρμόδια υπουργεία Μεταναστευτικής Πολιτικής, Εργασίας και Αγροτικής Ανάπτυξης) προκειμένου να διαπιστωθεί ο βαθμός ανταπόκρισης της χώρας στην υποχρέωση αποτροπής του φαινομένου εμπορίας ανθρώπων και προστασίας των θυμάτων εργασιακής εκμετάλλευσης, αλλά η ανταπόκριση δεν ήταν καθόλου ικανοποιητική.
Δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας “Η ΑΥΓΗ”
Discussion about this post