Την ώρα που οι πυρκαγιές στην χώρα μας καταστρέφουν χιλιάδες εκτάσεις και ο κίνδυνος των πλημμυρικών φαινομένων, που θα ακολουθήσουν θέτουν σε μεγάλο κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή, αλλά και την βιωσιμότητα του οικοσυστήματος, στην Περιφέρεια Αττικής με την διοίκηση Πατούλη βλέπουμε άλλο ένα επεισόδιο υποκρισίας, που εμπλέκει και την κυβέρνηση Μητσοτάκη, η οποία διόλου άμοιρη ευθυνών είναι. Εξάλλου, μετά τις πυρκαγιές που ξέσπασαν στην Αττική πέρυσι και πρόπερσι, καμία παρέμβαση για την θωράκιση και αποκατάσταση των πυρόπληκτων και ακολούθως πλημμυρόπληκτων περιοχών δεν έχει γίνει από την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Οι δε κουτοπονηριές Πατούλη, με τις οποίες επιχειρεί να καλύψει την γύμνια της υποκρισίας και της αδράνειάς του, δεν μπορούν να κρυφτούν ούτε από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ούτε από τους πολίτες!
Από το 2013 πως φτάνουμε στο 2019;
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή! Όλοι θυμόμαστε την πυρκαγιά που είχε ξεσπάσει τον Ιούνιο του 2022 από τον Δήμο Ελληνικού και πολύ γρήγορα επεκτάθηκε στον Δήμο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης. Ως γνωστόν, μετά από μια πυρκαγιά, πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες αντιπλημμυρικής θωράκισης και αποκατάστασης της δασικής έκτασης. Στην περιοχή της Βάρης, λοιπόν, υπάρχει το ρέμα Κόρμπι, το οποίο είχε χαρακτηριστεί ήδη από το 1993 ως ρέμα ιδιαιτέρου περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος. Από το 2013 υπήρχε εγκεκριμένη μελέτη. Ενώ, το 2018, επί διοίκησης Ρένας Δούρου, ολοκληρώθηκε και εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η σχετική σύμβαση, προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο της διευθέτησης του ρέματος μήκους 2.840 μέτρων με διάρκεια υλοποίησης τους 24 μήνες. Τον Ιούλιο του 2019, η διοίκηση Δούρου ενέταξε και το έργο στο πρόγραμμα χρηματοδότησης με πόρους της Περιφέρειας.
Σταμάτησε η εργολαβία με υπαιτιότητα Πατούλη
Τον Ιούνιο του 2021, ο εργολάβος ζήτησε από την διοίκηση Πατούλη στην Περιφέρεια Αττικής την διάλυση της σύμβασης, γιατί η διοίκηση της Περιφέρειας δεν έχει προχωρήσει στα απαιτούμενα διευκολυντικά έργα (ενέργειες απομάκρυνσης δικτύων κοινής ωφέλειας κλπ), για να μπορέσει ο εργολάβος να ολοκληρώσει το έργο! Με απόφασή του, τον Οκτώβριο του 2021, ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής έκανε αποδεκτή την διάλυση της εργολαβίας.
Τον Απρίλιο του 2022, η διοίκηση Πατούλη με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Αττικής κατέθεσε αίτημα ένταξης του έργου σε άλλη χρηματοδοτική πηγή, έξω από τον προϋπολογισμό της Περιφέρειας με τον ισχυρισμό ότι το αρχικό έργο, η σύμβαση του οποίου είχε διαλυθεί με υπαιτιότητα της Περιφέρειας, ήταν «υπο – κοστολογημένο»!
Τότε, λοιπόν, η διοίκηση Πατούλη υπέγραψε το πρωτόκολλο παραλαβής του ημιτελούς έργου. Ακολούθως, έσπευσε να καταθέσει αίτημα χρηματοδότησης στο υπουργείο Ανάπτυξης και συγκεκριμένα στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές, Μεταφορές, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΕΠ – ΥΜΕΠΕΡΑΑ) όχι για 16,16 εκατ. Ευρώ άνευ ΦΠΑ, που είχε προϋπολογιστεί αρχικά το έργο, αλλά με 30,77 εκατ. Ευρώ!!!
Πως δικαιολόγησε την «υπο – κοστολόγηση»;
Στο σχετικό έγγραφό της Οικονομική Επιτροπής της Περιφέρειας Αττικής, η διοίκηση Πατούλη επιχειρεί να αιτιολογήσει την εκτόξευση του κόστους σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό, με τον ισχυρισμό ότι στην αρχική σύμβαση δεν είχε προβλεφθεί το κόστος για τα «συνοδά υποέργα, που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του έργου, ούτε η δαπάνη της προηγούμενης εργολαβίας, ούτε και η αύξηση των προϋπολογισμών των λοιπών υποέργων λόγω της σημαντικής αύξησης των υλικών, που απαιτούνται για την υλοποίησή τους».
Την 7η Ιουνίου του 2023 έγινε αποδεκτό από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης της Περιφέρειας Αττικής. Τυπικά θα περίμενε κανείς, ο περιφέρειαρχης, Γιώργος Πατούλης να προκηρύξει ανοικτό διαγωνισμό για ένα τόσο μεγάλο και ακριβό έργο! Όμως, ο Γ. Πατούλης δεν σκέφτεται όπως οι τυπικοί άνθρωποι… Τι έκανε;
Τι έκανε ο Γ. Πατούλης;
Ο Γ. Πατούλης ζήτησε από την Οικονομική Επιτροπή, όπου και έχει την απόλυτη πλειοψηφία, να συνεδριάσει και να εγκρίνει την 13η Ιουνίου 2023 την ανάθεση της εργολαβίας με την διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση. Ανάρτησε και την πρόσκληση ενδιαφέροντος στο Κεντρικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων και οι ενδιαφερόμενοι εργολάβοι θα μπορούσαν έως την 27η Ιουνίου 2023 να απαντήσουν εάν μπορούν ή όχι να αναλάβουν την εργολαβία. Ο διαγωνισμός έγινε και τελικώς κατακυρώθηκε με το τίμημα να ανέρχεται στα 19,03 εκατ. ευρώ!
Η επιλογή Πατούλη να προχωρήσει σε ανάθεση με την «διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση», δηλαδή με συντετμημένες διαγωνιστικές διαδικασίες, που προσιδιάζουν με απευθείας ανάθεση, γινόταν με τον ισχυρισμό των κατεπειγουσών αναγκών, λόγω επικείμενου πλημμυρικού φαινόμενου!!!
Μπλόκο από το Ελεγκτικό Συνέδριο
Αυτό το «ευφάνταστο» σενάριο, που επιχείρησε να υλοποιήσει ο Γ. Πατούλης, το ανέκοψε το Ε Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου! Αφού στοιχειοθετεί ότι δεν συντρέχουν «σωρευτικώς» οι προϋποθέσεις για τη «διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση», το Ε Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου υπογραμμίζει ότι η συγκεκριμένη ανάθεση συνιστά αφ’ ενός «νέο τεχνικό έργο υποδομής με χρόνο ολοκλήρωσης του 24 μήνες και βασίζεται σε μελέτη του 2013», που προέρχεται από την διαλυμένη εργολαβία του 2022, για την οποία υπαιτιότητα είχε η διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής, δηλαδή η Διοίκηση Πατούλη!
Αναφορικά δε με την απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Ιουνίου 2023, κατά την οποία γίνεται επίκληση κατεπείγουσας ανάγκης για να δικαιολογηθεί η κατεπείγουσα ανάγκη για ανάθεση της εργολαβίας, το Ε Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου επισημαίνει ότι «το προς εκτέλεση έργο υποδομής αποσκοπεί στην κάλυψη τακτικών και παγίων αναγκών, δια της δημιουργίας μόνιμης λύσης με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης μακράν πέραν του χειμώνα των επόμενων δυο ετών, ότι κατά το χρόνο διάλυσης της προϋφιστάμενης εργολαβίας συνέτρεχαν συνθήκες διακωλυτικές της προόδου των εργασιών (ολοκλήρωση απαλλοτριώσεων, αρχαιολογικά ευρήματα, μετακίνηση δικτύων κοινής ωφέλειας)». Συνεπώς, το Ελεγκτικό Συνέδριο κρίνει ότι από το σχέδιο σύμβασης, που συνολικά ανέρχεται σε 26 εκατ. ευρώ, «εξέλιπαν οι λόγοι για τους οποίους οδηγήθηκε σε διάλυση η προηγούμενη εργολαβία» και άρα είναι «είναι εφικτή η άμεση έναρξη της εκτέλεσης του συγκεκριμένου έργου». Γιαυτό τον λόγο το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν εγκρίνει το σχέδιο σύμβασης που κατέθεσε ο Γ. Πατούλης.
Discussion about this post