Μια δύσκολη εξίσωση είναι αναγκασμένος να λύσει ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, αναφορικά με την αποκατάσταση των 2.909 εργαζομένων στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι». Κι αυτό γιατί η απόφαση του Γ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) θέτει περιορισμούς στο ΑΣΕΠ για την έκδοση οριστικών πινάκων και έτσι δεν μπαίνει τέλος στην 20ετή επισφάλεια των απασχολούμενων με σύμβαση ορισμένου χρόνου. Ο Μ. Βορίδης μπορεί να επιχείρησε να κερδίσει λίγο χρόνο επικαλούμενος την ανάγκη για νομική τεκμηρίωση για συμμόρφωση του ΑΣΕΠ στην απόφαση του ΣτΕ, αλλά η λύση που πρέπει να δώσει, βαρύνει αποκλειστικά τον ίδιο και την κυβέρνηση Μητσοτάκη, καθώς εκτιμάται ότι μετά την απόφαση του ΣτΕ εξαιρείται του δικαιώματος διορισμού το 50% των 2.909 εργαζομένων!
Ανοικτό ερώτημα είναι, λοιπόν, τι θα κάνει ο υπουργός Εσωτερικών, Μ. Βορίδης, καθώς σήμερα το μεσημέρι αναμένεται να έχει νέα συνάντηση με τους εργαζόμενους στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», πιεζόμενος όχι μόνον από αυτούς αλλά και από την αντιπολίτευση στη Βουλή, που ζητά αποκατάσταση των εργαζομένων μέσα από νομοθετική πρωτοβουλία.
Οι εργαζόμενοι ζητούν απαντήσεις
Στην τελευταία συνάντηση, που είχε ο Μ. Βορίδης με τους εργαζόμενους στο πρόγραμμα παρουσία της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΟΕ – ΟΤΑ επιχείρησε να ξεγλιστρήσει ισχυριζόμενος ότι δεσμεύεται από την απόφαση του ΣτΕ και δήλωσε πως απαιτείται χρόνος για την τεκμηρίωση και εφαρμογή των απαιτούμενων παρεμβάσεων για την οριστική επίλυση του προβλήματος. Αντιδρώντας οι εργαζόμενοι πραγματοποιούν σήμερα πανελλαδική 24ωρη απεργία με την στήριξη της ΠΟΕ – ΟΤΑ και της ΑΔΕΔΥ αξιώνοντας μονιμοποίηση, προκειμένου να μπει τέλος στην 20ετη ομηρεία τους.
Το φύλλο συκής έχει πέσει!
Ο πολιτικός χρόνος τελειώνει για τον Μ. Βορίδη! Το φύλλο συκής για την κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει ήδη πέσει! Κι αυτό γιατί η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι αυτή που αποδέχθηκε τον όρο της επαυξημένης μοριοδότησης εργασιακής εμπειρίας, που είχε θεσμοθετηθεί επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Παρά τις περί του αντιθέτου ισχυρισμούς του Μ. Βορίδη, ότι δηλαδή η επαυξημένη μοριοδότηση δεν είναι σύννομη, αξίζει να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν αναίρεσε τον όρο της επαυξημένης μοριοδότησης εργασιακής εμπειρίας! Αντιθέτως, η κυβέρνηση Μητσοτάκη προχώρησε στην προκήρυξη του διαγωνισμού 4Κ του ΑΣΕΠ τον Μάιο του 2020, χωρίς να αναιρέσει με νεώτερη νομοθετική ρύθμιση την επαυξημένης μοριοδότησης εργασιακής εμπειρίας!
Παραπλανώντας συνειδητά τους εργαζόμενους!
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη εμφορούμενη τον φιλολαϊκό μανδύα, παραπλάνησε τους επί 20 χρόνια συμβασιούχους στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», καθώς ήταν γνωστό ότι η Ολομέλεια του ΣτΕ εξέταζε προγενέστερη υπόθεση επαυξημένη μοριοδότηση εργασιακής εμπειρίας για το επικουρικό νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικών των νοσοκομείων και των δημοσίων φορέων υγείας, η οποία κατέπεσε ως προς αυτό το σκέλος. Αυτό το αρνητικό δεδικασμένο, έπεσε στις πλάτες των μελών του ΑΣΕΠ και ακόμη αναζητάται λύση από τον υπουργό Εσωτερικών, Μ. Βορίδη, πράγμα που συνιστά παράταση της ομηρείας για τους νοσοκομειακούς υπαλλήλους. Με προκάλυμμα νομιμοφάνειας, λοιπόν, η κυβέρνηση Μητσοτάκη ισχυρίζεται ότι αναζητά νομική λύση για την αποκατάσταση των νοσοκομειακών υπαλλήλων, για τους οποίους εκκρεμεί η έκδοση από το ΑΣΕΠ των οριστικών πινάκων διορισμού.
Τι λέει η τελευταία απόφαση του ΣτΕ
Η νεώτερη απόφαση του Γ’ Τμήματος του ΣτΕ κρίνει ως αντισυνταγματική την επαυξημένη μοριοδότηση εργασιακής εμπειρίας, που ορίζεται στην προκήρυξη 4Κ του ΑΣΕΠ για τους εργαζόμενους στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», με την αιτιολογία ότι παραβιάζεται η «αρχή της ισότητας». Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι η αυξημένη μοριοδότηση -17 μόρια ανά μήνα εργασίας για συνολική εμπειρία 84 μηνών με χρόνο εκκίνησης το 2011 ή το 2012, ουσιαστικά από την έναρξη λειτουργίας του προγράμματος-, η οποία θεσπίστηκε με τον Ν. 4583/2018 επί υπουργού Εσωτερικών, Αλέξανδρου Χαρίτση «αντίκειται στη συνταγματική αρχή της ισότητας». Κατά συνέπεια, η προκήρυξη του ΑΣΕΠ (4Κ), η οποία εκδόθηκε την 18η Μαΐου 2020 –επί κυβέρνησης Μητσοτάκη- κρίνεται «ακυρωτέα» ως προς αυτό το σκέλος.
Το δεδικασμένο από την Ολομέλεια του ΣτΕ
Να σημειωθεί ότι η νεώτερη απόφαση του Γ’ Τμήματος του ΣτΕ βασίζεται στην προγενέστερη, η οποία εκδόθηκε από την Ολομέλεια του ΣτΕ αναφορικά με την επαυξημένη μοριοδότηση σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για τον διορισμό του επικουρικού νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού που υπηρετεί ή υπηρέτησε σε φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας. Στην σχετική απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, λοιπόν, αναφέρεται ότι «η ‘ειδική εμπειρία’, η οποία αποκτήθηκε από το επικουρικό νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό που υπηρετεί ή υπηρέτησε σε φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας και μοριοδοτείται αυξημένα για το σύνολο των θέσεων που προκηρύσσονται, παραβιάζεται η συνταγματική αρχή της ισότητας».
Ειδικά για τη κάλυψη των θέσεων νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού, βάσει της οποίας προβλέφθηκε η πλήρωση δύο κατηγοριών θέσεων, για υποψηφίους με ή χωρίς εμπειρία «δεν πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για τις θέσεις, για τις οποίες η εμπειρία δεν αποτελεί μοριοδοτούμενο κριτήριο, κανενός είδους εργασιακή εμπειρία», αναφέρεται στην απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ. «Διαφορετικά, η Διοίκηση προβαίνει σε ανεπίτρεπτη ένταξη στην ανωτέρω κατηγορία θέσεων, για τις οποίες η εμπειρία δεν αποτελεί μοριοδοτούμενο κριτήριο, ανόμοιων κατηγοριών υποψηφίων, προσδίδοντας, κατά παράβαση της αρχής της ισότητας, εξ αρχής αθέμιτο πλεονέκτημα σε υποψηφίους οι οποίοι μοριοδοτούνται για κριτήριο κατάταξης, το οποίο δεν λαμβάνεται υπόψη για τη συγκεκριμένη κατηγορία θέσεων», αναφέρεται στην ίδια απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, «οι θέσεις αυτές μόνον κατ’ όνομα να προορίζονται για υποψηφίους χωρίς εμπειρία, εφόσον καταργείται το δικαίωμα των εχόντων τα τυπικά προσόντα αλλά μη εχόντων εμπειρία σε ίσες ευκαιρίες πρόσληψης, χωρίς τούτο να υπαγορεύεται από λόγους δημόσιου συμφέροντος, αλλά με μόνο σκοπό την επαγγελματική αποκατάσταση της ανωτέρω προνομιακής κατηγορίας υποψηφίων», επισημαίνεται στην απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ.
Άλυτη η διχογνωμία από το ΑΣΕΠ
Αυτό το ζήτημα είχε απασχολήσει τα μέλη του ΑΣΕΠ, καθώς εκφράστηκε διχογνωμία εάν το ζήτημα έπρεπε το επιλύσει το ίδιο το ΑΣΕΠ ή η κυβέρνηση προβαίνοντας σε νομοθετική ρύθμιση, Είναι ένα ζήτημα που είχαμε αναδείξει και επί του οποίου προκαλέσαμε την τοποθέτηση του προέδρου του ΑΣΕΠ, Αθανάσιου Παπαϊωάννου, του αντιπροέδρου του ΑΣΕΠ, Ηλία Νικολόπουλου και του μέλους του ΑΣΕΠ, Απόστολου Παπατόλια. Ακόμη, όμως, σε επίπεδο κυβέρνησης παραμένει άλυτο!
Λύση ζητούν ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ
Επιστρέφοντας στο ζήτημα της αποκατάστασης των 2.909 εργαζομένων στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» και στο σκέλος της πολιτικής παρέμβασης της κοινοβουλευτικής παρέμβασης τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ, όσο και το ΠΑΣΟΚ ζητούν άμεση πολιτική λύση χωρίς περιστροφές και νομικά τερτίπια, αναγνωρίζοντας, ταυτόχρονα, τους περιορισμούς που θέτει η απόφαση του ΣτΕ. Από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ με δήλωση των αρμόδιων τομεαρχών του (Κ. Ζαχαριάδης, Μ. Χατζηγιαννάκης, Μ. Ξενογιαννακοπούλου, Θ. Φωτίου, Αλ. Χαρίτση) καλούν την κυβέρνηση να βρει την «βέλτιστη νομικά και διοικητικά λύση», ώστε «και η συνταγματική νομιμότητα να διαφυλαχθεί αλλά ταυτόχρονα να διασφαλιστεί το εργασιακό μέλλον όλων των εργαζομένων που στήριξαν όλα αυτά τα χρόνια την εύρυθμη λειτουργία του προγράμματος». Εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ οι βουλευτές, Β. Κεγκέρογλου, Ευ. Λιακούλη και Γ. Μουλκιώτης κατέθεσαν χθες ερώτηση προς τον υπουργό Εσωτερικών, Μ. Βορίδη ζητούν να παρέμβει άμεσα, προκειμένου να «διασφαλιστεί η συνέχιση της εργασίας των ήδη υπηρετούντων στο πρόγραμμα Βοήθεια στο Σπίτι καθώς και η ομαλή ένταξη των επιτυχόντων της προκήρυξης 4Κ/2020».
Η νομοθετική παρέμβαση Κεγκέρογλου το 2014
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ζήτημα της αποκατάστασης των 2.909 εργαζομένων στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» δεν είναι τωρινό και είχε γίνει προσπάθεια να αναζητηθούν λύσεις. Το 2014 το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» ήταν στα όρια της κατάρρευσης. Τότε, λοιπόν, ο υφυπουργός Εργασίας, Βασίλης Κεγκέρογλου, την 1η Αυγούστου του 2014 είχε ψηφιστεί διάταξη (Ν. 4277/2014) η εξασφάλιζε τις θέσεις εργασίας έως την 31η Δεκεμβρίου 2015 με την επισήμανση ότι «οι συμβάσεις των απασχολούμενων στο Πρόγραμμα σε καμιά περίπτωση δεν μετατρέπονται σε αορίστου χρόνου».
Για εκείνο για το διάστημα δηλαδή από 1η Αυγούστου του 2014 έως την 31η Δεκεμβρίου 2015 είχε θεσμοθετηθεί η εξασφάλιση οικονομικών πόρων από
α) τον λογαριασμό της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων που τηρείται στο Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ) μέχρι του ύψους των 35 εκατ. ευρώ ετησίως
β) τον τακτικό προϋπολογισμού του υπουργείου Εργασίας ύψους 5 εκατ. ευρώ
γ) από Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους
δ) από πόρους της ειδικής εισφοράς ασφαλισμένων για τη χρηματοδότηση του προγράμματος «Κατ’ οίκον Φροντίδα Συνταξιούχων», ύψους έως 10 εκατ. ευρώ και
ε) τυχόν αδιάθετους πόρους του προγράμματος της περιόδου από 1.10.2013 έως 30.9.2014.
Για την εξασφάλιση χρηματοδότησης του «Βοήθεια στο Σπίτι»
Τότε, λοιπόν, ήταν η πρώτη φορά που η χρηματοδότηση για το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» προερχόταν από τον μεγαλύτερο ασφαλιστικό φορέα της χώρας, γιατί έως τότε χρηματοδοτείτο από πόρους του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου δηλαδή, ΕΣΠΑ. Η εφαρμογή της διάταξης αυτής δεν προχώρησε στην πλήρη και μόνιμη εφαρμογή της παρότι ήταν απαίτηση της ΚΕΔΕ. Έτσι, με νέα διάταξη του 2016, η οποία συναρτήθηκε με τους μνημονιακούς, σκληρούς οικονομικούς περιορισμούς με τους οποίους ήρθε αντιμέτωπη η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, η χρηματοδότηση εξασφαλιζόταν από κοινοτικούς πόρους του ΕΣΠΑ, όπως αυτοί κατανέμονταν στις 13 Περιφέρειες της χώρας μας.
Discussion about this post